SAS-kompensation kan ende i de forkerte lommer

De SAS-passagerer, der bliver downgraded som følge af indsættelse af et langdistancefly uden Plus-klasse, vil få udbetalt kompensation direkte i lufthavnen, selvom flybilletten kan være betalt af virksomheden.

Det Boeing 767-erstatningsfly som SAS i dag indsætter for at kunne gennemføre sommerens interkontinentale trafikprogram, er ikke indrettet med Plus-klasse.

Det betyder, at rejsende fra København til New York-Newark booket på Plus-klasse på aftenafgangen på torsdage og fredage, skal ombookes til en anden kabineklasse i flyet. Her er der tale om enten Bussines Class eller Go-klasse. I Business Class-sektionen er der kun 24 sæder til rådighed mod normalt 46, så det vil være overvejende sandsynligt med en downgrading til Go-klassen, hvor der er flere sæder til rådighed end på de sædvanlige fly.

SAS lover i den forbindelse en kompensation, hvis man blive nedgraderet fra den bestilte Plus-klasse. Men hvis den rejsende er forretningspassagerer og har købt billetten gennem virksomheden og denne rejsebureau, vil kompensationen ikke gå tilbage til virksomheden. I stedet udbetaler SAS kompensationen direkte i afrejselufthavnen med værdikuponer, de såkaldte vouchers, som man efterfølgende kan købe produkter for hos SAS.

“Vi vil kompensere de enkelte rejsende med vouchers. I forhold til erhvervsrejsende er det vores erfaring, at disse så bliver brugt i erhvervsøjemed og dermed ikke udgør et problem. Skulle der være kunder, som ikke føler at kompensationsordningen er berettiget, så løser vi det i dialog med kunden,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Problematisk hos virksomhederne
Flere virksomheder, som CHECK-IN.dk har talt med, finder denne fremgangsmåde problematisk.

“Det kommer an på hvor mange penge, der er tale om. Hvis det kun er et beløb til fortæring, så er det lettest, at det bliver givet i lufthavnen. Hvis det er 1.000 kroner eller derudover, vil vi hellere have kreditnota. Det er heller ikke sikkert, at den rejsende, der har fået en voucher udleveret, skal ud at rejse igen lige med det samme. Vi foretrækker, at pengene føres tilbage til det kreditkort, der oprindelig har betalt for billetten,“ siger en Travel Manager hos en af Danmark større virksomheder.

En anden Travel Manager peger på, at pengene bør ind over virksomheden, så de kan fordeles derhen, hvor de hører til, da det er for besværligt at skulle benytte en voucher til nybestilling af rejser, da det ikke kan ske gennem de kanaler, som virksomheden sædvanligvis benytter til rejsebestilling.

Dermed er der blot at håbe, at SAS kan løse problematikken ved opgradering i stedet for downgrading. I de tilfælde bliver både de rejsende og virksomheden glade for løsningen.