Airbus A320-200neo med Pratt & Whitney’s PW1100G (Foto: Airbus)

35 færdigproducerede fly venter på motorer

Airbus har fortsat problemer med Pratt & Whitney-motorer til de nye A320neo-fly, og derfor står 35 færdigproducerede fly og venter på af få monteret motorer.

I Toulouse Airport i det sydlige frankrig, der er hjemsted for den europæiske flyproducent Airbus, står der i øjeblikket omkring 35 færdigproducerede fly af typen A320-200neo og venter på at få monteret motorer. Det vurderer amerikanske Leeham Co.

Flyene har ventet længe, og det begynder at blive en stigende belastning for Airbus, der torsdag præsenterede koncernens halvårsrapport. Heraf fremgår det, at leveringsproblemerne med Pratt & Whitney PW1100G er skyld i, at det bliver svært for Airbus at opfylde leveringsmålet på 200 fly af denne type i 2017. A320neo-flyene kan udstyres enten med Pratt & Whitney-motorer eller også CFM Internationals LEAP-1A motorer.

I første kvartal blev der blot leveret 26 A320neo, og i andet kvartal var der 33 leveringer, således at der ved halvåret er overdraget 59 fly til kunderne. Der mangler således at blive leveret omkring 140 fly i andet halvår af 2017, hvilket bliver mere end vanskeligt at opfylde.

“Der er stadig udfordringer med A320neo, og kunderne oplever stadig en række problemer med motorerne på de fly, der er sat i drift. Motorleverandøren Pratt & Whitney har iværksat nogle rettelser, men disse forbedringer er endnu ikke slået igennem på pålidelig vis under normale driftsforhold. Vi går stadig efter 200 A320neo-leveringer i 2018, men dette mål er stærk udfordret med disse motorproblemer,” lyder det i en pressemeddelelse fra Airbus.

SAS har valgt CFM LEAP-1A til selskabet A320neo-fly, mens eksempelvis Lufthansa og Norwegian er nogle af de selskaber, der er ramt af de forsinkede leverancer, da Pratt & Whitney prioriterer at identificere og rette fejl på de fly, der allerede er i drift, førend man kan levere nye motorer til de fly, der er opmagasineret hos Airbus og venter på at få motorer monteret på vingerne.

Solidt halvårsresultat
Ophobningen af de mange fly er naturligvis noget, der kræver en solid likviditet, da det ikke er muligt at få den fulde betaling for flyene, førend leveringen er foregået, og i mellemtiden har Airbus allerede betalt de ansatte i produktionen samt producenter og underleverandører af de mange komponenter og andet udstyr til flyene.

De manglende leveringer kunne dog ikke umiddelbart spores i halvårsresultatet for den forretningsdivision, der hedder Airbus Commercial Aircraft. Her steg omsætningen i årets første seks måneder med tre procent til 21.789 mio. euro, eller lidt mere end 162,3 mia. danske kroner. Resultatet før skat blev øget med hele 157 procent til 1.078 mio. euro, hvilket er omring otte milliarder danske kroner.

“Forretningsmiljøet for kommercielle fly er stadig sundt, og den robuste ordrebeholdning understøtter vores produktionsplaner. Vi står imidlertid over for udfordringer på grund af fortsatte motorproblemer, men vi har en klar plan for at løse dette og har fastholdt vores forventninger til årsresultatet. At kunne nå vores leveringsmål for fly afhænger af, om motorleverandørerne kan opfylde deres forpligtelser,” siger Airbus-koncernchefen Tom Enders i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

Første A320neo til største kunde i Europa

Første flyvning med SAS A320neo

Første A320neo af SAS-typen er leveret

Levering af første Airbus A320neo forsinket

Airbus gennemførte første flyvning med A320neo

 

x

Læs Også

Motorproblemer tvinger A320neo-fly på jorden

Airbus oplyser, at 32 A320neo-fly er udstyret med motorer, der kan fejle, og 11 fly skal blive på jorden, indtil en af motorerne er blevet udskiftet.

Airbus klar til at teste sin nye A330-800

Det nyeste medlem af Airbus A330-familien er færdigproduceret og er nu klar til det omfattende testprogram og den første flyvning i midten af 2018.

Uheldig Air France-A380 tilbage i kommerciel drift

A380-flyet fra Air France, der sidste år havde et motorhavari over Grønland, er tilbage i kommerciel rutefart efter 107 dage.

Air France-KLM vil sende nye mellemdistancefly i udbud

Air France-KLM skal forny flåden af mellemdistancefly hos koncernens fire flyselskaber, og det forventes, at alle større flyproducenter vil deltage i udbuddet.

Nye SAS-fly skal til eftersyn i Estland

SAS har indgået en aftale med Magnetic MRO i Estland om større eftersyn på selskabets nye Airbus A320neo.

Emirates-ordre holder A380 i live

Airbus forventer at holde A380-produktionen kørende i mindst 10 år efter at en kritisk Emirates-ordre nu er kommet i hus.