Administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Aarhus Lufthavn vil være Oneworld-lufthavn

Fremtiden for Aarhus Lufthavn ligger ifølge lufthavnsdirektøren i en strategi med satsninger på ruter til Berlin, London og Helsinki med flyselskaber fra Oneworld-alliancen.

I 2013 valgte 460.000 passagerer at rejse til eller fra Aarhus Lufthavn. Dermed satte den østjyske lufthavn en ny kedelig bundrekord, idet det var det laveste passagertal i 24 år.

Siden Cimber Sterlings konkurs i 2012 er det gået støt ned ad bakke for Aarhus Lufthavn. Facit er i dag, at lufthavnen er meget afhængig af SAS-indenrigsruten til København, idet lufthavnen herudover kun har fem helårsruter. De suppleres i sommerhalvåret af sæsonruter fra Ryanair samt chartertrafik.

“Vi har mistet alle Cimber Sterlings passagerer samt 20 procent af SAS-passagererne på indenrigsruten til København. Det er et kæmpe problem, at SAS har monopol på ruten, og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at Norwegian eller et andet konkurrerende flyselskab vil gå ind på ruten, så billetpriserne bliver mere attraktive,“ sagde lufthavnsdirektør Peter Høgsberg, da han i sidste uge mødte medlemsvirksomhederne i COTRA, der er en forening af de største rejseindkøbere i Jylland.

Der var også knubbede ord til Aarhus Kommune, der er lufthavnens hovedaktionær med en ejerandel på 58 procent.

“I lufthavnen har vi en hovedaktionær, der gennem sit ejerskab modarbejder sin egen virksomhed. Det er desværre den politiske virkelighed, som vi er en del af,“ lød det fra Peter Høgsberg.

Har fokus på Oneworld
Selvom lufthavnens ejere med lufthavnsdirektørens ord har snorksovet i timen i mange år, så er der hos lufthavnens ledelse stadig en tro på fremtiden. Siden Peter Høgsberg tiltrådte for otte måneder side har han formået at sænke omkostningerne med 20 procent samtidig med, at serviceniveauet er blevet hævet. Lufthavnen er ifølge Peter Høgsberg gået fra at være en driftsorganisation til i dag at være en serviceorganisation.

Med en mere konkurrencedygtig omkostningsplatform er lufthavnens ledelse ved at finpudse en strategi, der skal præsenteres for ejerne i løbet af foråret. Det er en offensiv strategi, der retter sit fokus på Oneworld-alliancens selskaber.

Konkurrenterne i Billund og Aalborg har allerede formået at tiltrække store flyselskaber fra Star Alliance og SkyTeam, der er de to konkurrerende alliancer til Oneworld. Udover at SAS betjener udenrigsruter fra de to største jyske lufthavne, flyver Star Alliance-selskabet Turkish Airlines også jyske passagerer til trafikknudepunktet i Istanbul, mens Lufthansa flyver jyderne ind til Frankfurt. Fra Aalborg og Billund flyver SkyTeam-selskabet KLM til det store hub i Amsterdam suppleret med Air France fra Billund til Paris.

Dermed er der et stort udækket hul i det jyske marked for Oneworld-alliancen, der har British Airways som vigtigste europæiske flyselskab sammen med Iberia, Finnair og Airberlin.

“Vi vil gerne etablere ruter til Berlin, Helsinki og London med Oneworld-selskaberne, for så skal vi ikke flytte eksisterende trafik fra de andre jyske lufthavne,“ er ræsonnementet hos lufthavnsdirektøren.

Det kræver dog, at ejerkredsen giver lufthavnen de økonomiske rammer til at udvikle strategien i forhold til ledelsens planer. Derfor har Peter Høgsberg forsøgt at opdrage ejerkommunerne til at forstå, at det nu handler om “vind eller forsvind.“ Tiden vil dog vise, om ejerne er klar til at følge det modige og ambitiøse projekt til dørs.