Luftfoto Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Aftagende vækst i Københavns Lufthavn

Passagervæksten i CPH var i august med 6,7 procent på det hidtil laveste niveau i år, men lufthavnen glæder sig over langrutevæksten.

Træerne vokser ikke ind i himlen. Heller ikke for Københavns Lufthavn, der i hovedparten af årets første halvår kunne bryste sig af tocifrede vækstrater.

I august måned er væksten blevet mere beskeden, omend den stadig ligger pænt til. Der rejste således i august 2.749.404 passagerer gennem den danske hovedstadslufthavn, hvilket var 6,7 procent flere end i samme måned året før. År til dato med udgangen af august er væksten da også på 10,2 procent, hvilket svarer til 1.793.001 flere passagerer end de første otte måneder af 2015. Samlet set er 19.442.478 passagerer rejst gennem terminalerne på Amager fra den 1. januar til den 31. august i år.

Hos Københavns Lufthavns forholder man sig ikke til den aftagende vækst men i stedet til det faktum, at langdistancetrafikken er vokset betydeligt.

trafiktal-august-2016-dk

CPH trafiktal – august 2016

“Københavns Lufthavn er et internationalt knudepunkt, og her spiller de lange interkontinentale ruter en afgørende rolle. Vi har de senere år arbejdet intenst for at tiltrække nye ruter til især Nordamerika og Asien, netop fordi de lange ruter er med til at styrke CPH som et knudepunkt, som rejsende fra hele Nordeuropa flyver til for at rejse videre ud i verden,” siger administerende direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

32 interkontinentale langdistanceruter
Hos København Lufthavn forklarer man, at flere end to millioner rejsende har fløjet på en af CPH´s 32 interkontinentale ruter i år,  hvilket er 10,5 procent flere end sidste år.

Thomas Woldbye understreger, at de 32 direkte interkontinentale ruter fra CPH øger Danmarks tilgængelighed. Snart åbner SAS en direkte rute til Miami, mens Norwegian netop har annonceret en rute næste år til Oakland nær San Francisco.

“De lange ruter bruges ikke blot af danskere til at komme ud i verden på ferie og forretningsrejser, men er i høj grad også med til at bringe eksempelvis amerikanske forretningsfolk og turister her til”, siger Thomas Woldbye.

Langdistanceruter definerer CPH som ruter til destinationer udenfor det geografiske Europa, og som har haft mindste otte afgange i otte sammenhængende uger på et år.

Det betyder, at udover de traditionelle langdistanceruter til USA, Asien og Mellemøsten, så er der også medregnet ruter til Nordafrika, som Agadir, Marrakech og Casablanca samt Tel Aviv i Israel og Sharm-el Sheikh i Egypten. Endvidere er Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord, red.) og Narssarssuaq også med i tallene for langdistanceruterne.

 

Relaterede artikler:

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

CPH er svækket som hub-lufthavn

CPH overhalet af Stockholm og Oslo på oversøiske Norwegian-ruter

Bedste CPH-måned nogensinde

CPH: Vi tager ikke nye SAS-langruter for givet

x

Læs Også

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

Københavns Lufthavn havde i 2017 en passagervækst på blot 0,5 procent, hvilket bragte det årlige antal passagerer op på 29,2 millioner.

Direktør forlader Københavns Lufthavn

Kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen stopper i Københavns Lufthavn ved udgangen af januar måned.

Disse ruter får opstartsrabat i CPH

I alt 21 ruter bliver i øjeblikket understøttet af opstartsrabatter i Københavns Lufthavn. Ryanair står alene for en tredjedel af de 21 ruter.