Air Greenland i europæisk samarbejde

Air Greenland har meldt sig ind i European Regional Airlines Association (ERA), som sammenslutningens tredje nye medlem i 2015.

Alt imens krisen kradser i de europæiske flyselskabers sammenslutning (AEA), som flere store flyselskaber den seneste tid har forladt, fortsætter den mindre regionale pendant (ERA) sin stille fremgang. Således fik European Regional Airlines Association for nylig endnu et nyt medlem i form af Air Greenland, der dermed bliver sammenslutningens tredje nytilkommer i 2015.

Air Greenland er Grønlands nationale flyselskab og ejes delvist af Grønlands Selvstyre, SAS og den danske stat. Fra selskabets hub i Kangerlussuaq, det tidligere Søndre Strømfjord, opererer Air Greenland transatlantiske ruter til Danmark, Island og Canada, og med medlemsskabet i ERA håber Air Greenland at være bedre rustet til fremtidens udfordringer.

”Air Greenland er meget glade for at slutte sig til ERA. Det giver en masse unikke udfordringer at operere i arktisk luftrum, og medlemsskabet af ERA vil sikre, at disse kan gennemføres i henhold til Europas tilsynsmyndigheder. Air Greenland har en lang og stolt tradition for at gøre Grønland tilgængelig og tjene vores samfund, og vi ser frem til de nye muligheder, som medlemsskabet af ERA vil bringe, så vi fortsat kan udvikle vores netværk og tjenester,” siger flyselskabets administrerende direktør Michael Højgaard i en pressemeddelelse.

Air Greenland bliver flyselskab nummer 53 i ERA-samarbejdet, der blev etableret i 1980 og også omfatter 21 lufthavne og adskillige øvrige selskaber,

“Air Greenland er et værdifuldt nyt medlem af ERA, der tilføjer ekstra substans til vores voksende medlemsskare og øger vores indflydelse hos de europæiske myndigheder. Man bør rose Air Greenland for selskabets sociale ansvar ved at flyve under vanskelige forhold og sikre en vital livline til samfundet, mens selskabet spiller en vigtig rolle i at åbne op for den økonomiske og turistmæssige udvikling i Grønland. ERA ser frem til at repræsentere Air Greenlands interesser foran EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet.


AEA-overtag svinder ind
Selvom der er mere end dobbelt så mange flyselskaber hos ERA i forhold til AEA og lavprisselskabernes sammenslutning (ELFAA), må ERA fortsat stadig anses som lillebror i det store europæiske luftfartsbillede.

AEA har længe været den klart største luftfartssammenslutning, men uenigheder omkring kritik af en række af de store mellemøstlige flyselskaber fik i sidste uge blandt andre British Airways og Iberia til at melde sig ud af den europæiske sammenslutning for i stedet at melde sig ind i ELFAA.

Dermed nærmer lavprisselskabssammenslutningen sig med 280 millioner passagerer om året sig kraftigt AEA’s tidligere 400 millioner passagerer, der meget vel yderligere kan blive barberet ned til 300 millioner passagerer, hvis Alitalia som forventet også offentliggør sin udmeldelse i følgeskab med Iberia og British Airways.

Der foreligger ingen præcise infomationer om, hvor mange passagerer, at ERA-medlemmerne repræsenterer. Der blev i 2014 udbudt 63,4 mio. flysæder hos medlemmerne fordelt på flere end 1.200 ruter.