AirAsia X - A330-900neo (Computergrafik: FIXION – GWLNSO)

AirAsia X: Vi kommer til Europa i 2018

Det malaysiske lavprisflyselskab AirAsia X kommer til Europa i 2018, hvor selskabet vil forsøge at indlede samarbejde med easyJet eller Ryanair.

Siden AirAsia X trak sig fra de europæiske ruter mellem Kuala Lumpur og henholdsvis London og Paris i 2012, har det malaysiske lavprisflyselskab flere gange fortalt, at de snarest muligt ville vende tilbage. Der vil nok være gået samlet seks år, når de rød-hvide AirAsia X-fly atter kan ses i Europa, for selskabet har nu endegyldigt sat 2018 som tidspunktet for, hvornår Europa atter kommer på rutekortet.

Selskabets koncernchef Benyamin Ismail bekræftede i et interview med Routesonline i forbindelse med den netop afsluttede rutekonference i Chengdu (Kina), at AirAsia X ville returnere til det europæiske marked i 2018. Lige nu er flyselskabet i et tæt samarbejde med Airbus om at færdiggøre konfiguration og indretning af de nye A330-900neo, som selskabet har bestilt 25 af og som skal benyttes til Europa.

AirAsia X afslører også, at London står øverst på listen over europæiske destinationer, men det malaysiske lavprisflyselskab har flere gange givet udtryk for, at man også overvejer ruter til Skandinavien, eventuelt med udgangspunkt i Bangkok i stedet for Kuala Lumpur.

“Vi kigger på hele det europæiske marked, og hvordan det passer ind i vores puslespil af et rutenetværk. Vi har haft succes med at vokse i hele ASEAN-regionen ved fysisk at etablere os i mange markeder, men det vil ikke være muligt i dele af Europa, hvor større konkurrenter allerede er veletableret. Når vi vender tilbage til London, vil vi finde en partner, da det vil være for vanskeligt at etablere et AirAsia i Storbritannien,” siger Benyamin Ismail.

EasyJet er favorit
Der har tidligere været talt om, at Norwegian kunne være en god samarbejdspartner for AirAsiaX, men selskabet har udviklet sig til at være en direkte konkurrent, da selskabet i dag selv flyver til Bangkok fra København, Stockholm og Oslo og har planer om at starte Asien-ruter fra London-Gatwick, Paris-CDG og Barcelona El Prat.

“Jeg vil faktisk mene, at easyJet er det selskab, der ligger tættest op af os i forhold til forretningsmodellen,” fastslår Banyamin Ismail, der samtidig fremhæver, at han foretrækker Gatwick Airport,  hvor han er imponeret over det såkaldte Connect-produkt, der giver mulighed for at få overført bagage mellem to flyselskaber, der ikke har et interline-samarbejde.

For nyligt var der forlydener om, at AirAsia X ville vende tilbage til Europa i slutningen af 2016 med A330-flyvninger fra Kuala Lumpur via Istanbul til Barcelona. Rutenumre og flytider var pludseligt tilgængelige på selskabets hjemmeside, mens de to nye destinationer også var blevet plottet ind på det interaktive rutekort. Men det hævder AirAsia X i dag var en test.

“Vi ønskede at se denne information på hjemmesiden, og hvordan den kunne vises. Vi har efterfølgende lært, hvordan vi fremover skal agere i forhold til annoncering af nye ruter,” forklarede Air Asia-chefen.

 

Relaterede artikler:

AirAsia X forbereder tilbagevenden til Europa

AirAsia X leder efter europæisk partner

Asiatere vil flyve lavpris til Skandinaven med ny Airbus-model

Lavprisgigant køber 55 langdistancefly

Air Asia X kan overhale Norwegians langruteplaner

x

Læs Også

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Ryanair vil gøre Tegel-lufthavnen til lavprisslagmark

Ryanair har søgt om start- og landingstilladelser til ni fly i Tegel-lufthavnen i Berlin og vil i direkte konfrontation med Eurowings og easyJet.

EasyJet henter hjælp hos lettisk flyselskab

Lettiske SmartLynx Airlines skal hjælpe easyJet i gang på den nye base i Berlin-Tegel og stiller seks fly til rådighed på en wetlease-aftale.

IAG har købt værdifulde Monarch-slots

Dyrebare landingstilladelser i London Gatwick fra det konkursramte flyselskab Monarch Airlines er blevet købt af IAG, der blandt andet ejer British Airways.

EasyJet: Fårene skilles fra bukkene

EasyJet og andre flyselskaber begunstiges af, at der via konkurser bliver taget kapacitet ud af markedet, og lige nu skilles fårene fra bukkene, mener det britiske lavprisflyselskab.

Ryanair vil ikke anerkende svenske pilotkrav

De svenske Ryanair-piloter kæmper for retten til at organisere sig, men Ryanair afviser at forhandle med pilotforeninger, som man hævder er styret af konkurrenternes piloter.