AirBaltic CS300 (Foto: Bombardier Commercial Aircraft)

AirBaltic træder ind i Airlines for Europe

AirBaltic bliver det 12. medlem i den ni måneder gamle sammenslutning Airlines for Europe, hvor SAS stadig ikke har meldt sig ind.

Godt ni måneder efter sin stiftelse får lobbyorganisationen Airlines for Europe (A4E) sit 12. medlem og sit første i Østeuropa. Det er det lettiske flyselskab airBaltic, der nu melder sig ind i den nye organisation, hvor netværksselskaber og lavprisselskaber i fællesskab arbejder for at sikre sig de bedste rammevilkår.

“Vi er glade for at deltage i Airlines for Europe, der er den vigtigste og mest indflydelsesrige Bruxelles-baserede luftfartssammenslutning, og sammen med de øvrige flyselskaber danne en stærk, fælles forening for alle flyselskaber i Europa. Som repræsentant for Østeuropa kan vi levere ny vigtig viden om et mindre, men hurtigt voksende marked i Den Europæiske Union. Jeg er overbevist om, at det vil komme alle europæiske flypassagerer til gode,” siger Martin Gauss, administrerende direktør for airBaltic.

Det lettiske netværksselskab, der opererer fra baser i Letland, Litauen og Estland, har hovedkvarter i Riga.

Anerkendt i Bruxelles
Med airBaltic ombord kommer A4E op på at have 12 medlemmer, men forventer at vokse til 20 medlemmer indenfor få måneder. Medlemmerne er græske Aegean, airBaltic, Air France-KLM, easyJet, Finnair, International Airlines Group (IAG), britiske Jet2.com, Lufthansa Gruppen, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal og Volotea. Reelt repræsenterer A4E-medlemmerne 22 flyselskaber, da koncerner som Air France-KLM, IAG og Lufthansa består af flere individuelle flyselskaber. A4E-selskaberne transporterer ifølge dem selv mere end 70 procent af alle europæiske flyrejsende med 2.700 fly og genererer tilsammen en årlig omsætning på mere end 700 mia. kroner.

“Det europæiske luftfartsmarked og dets luftfartsselskaber leverer hidtil uset mobilitet for borgere og virksomheder. Lufttransport er således en katalysator for den økonomiske aktivitet og bidrager betydeligt til den økonomiske vækst og jobskabelse. Det er A4E og dets voksende medlemsskares ansvar at sikre, at vigtigheden af vores sektor er anerkendt i Bruxelles og i EU-medlemsstaterne,” siger Thomas Reynaert, administrerende direktør for Airlines for Europe.

Samlet front
SAS, polske LOT og ungarske Wizz Air samt de to islandske selskaber Icelandair og WOW Air er nogle af de få tilbageværende større europæiske flyselskaber, som endnu ikke har meldt sig under fanerne hos A4E. Airberlin og Alitalia er heller ikke gået med i A4E. Det kan meget vel skyldes, at de to selskaber har Abu Dhabi-selskabet Etihad Airways i ejerkredsen. Airlines for Europe er netop sat i søen for at de europæiske flyselskaber kan danne samlet front mod mellemøstselskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad.

I januar i år indså de største europæiske aktører, at tiden var moden til at stå sammen, i stedet for at være delt op i én sammenslutning for netværksselskaber og en for lavprisselskaber. I hvert fald på den politiske arena, hvor der bliver lyttet mere til en bredtfavnende branchesammenslutning. Derfor gik easyJet, Ryanair, IAG, Air France-KLM og Lufthansa sammen om at danne den fælles sammenslutningen, der reelt har været med til at tage livet af lavprisselskabernes sammenslutning, European Low Fares Airline Association (ELFAA), hvor Wizz Air i dag er det eneste tilbageværende medlem, som ikke er gået med i A4E.

 

 

Relaterede artikler:

Europæisk lavprisflysammenslutning lukker

To Star-selskaber tilslutter sig A4E

Endnu to lavprisflyselskaber til A4E

SAS overvejer medlemskab af A4E

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde