Airbus præsenterer sin første nye Beluga

Flyproducenten Airbus har rullet sit første komplette skrog til den nye BelugaXL ud fra samlefabrikken i Toulouse.

Den europæiske flyproducent Airbus bygger ikke blot fly for andre. De bygger også fly til eget brug. Flyproducenten har nemlig fabrikker og samlehaller flere steder i Europa. Derfor har selskabet en flåde af mere eller mindre besynderligt udseende transportfly. Og nu er flyproducenten godt på vej med en ny flytype til at varetage den interne transport. Det er den nye BelugaXL, som er baseret på passagerflyet A330-200. Den skal overtage de interne transportopgaver fra den nuværende BelugaST (Super Transporter). Opgaverne indebærer blandt andet at flytte større flysektioner, som for eksempel færdige vinger, mellem Airbus-fabrikker rundt om i Europa. Den nuværende BelugaST er baseret på den tidligere A300-600.

Det første eksemplar af den nye BelugaXL forventes sat i drift i midten af 2019. Inden testflyvningerne skal den nye flytype gennemgå en måned lang serie af tests efter installationen af de to Rolls-Royce Trent 700 motorer. I mellemtiden afprøves flyets systemer i simulatorer og laboratorier i Toulouse og Hamborg. Hydrauliske pumper simulerer belastningen ved store godsmængder på kopier i fuld størrelse af de særlige forbindelser mellem flyets buttede øvre fuselage og den lavere fuselage fra A330-200.

I drift fra 2019
Når den første strukturelt komplette BelugaXL overgår til testfasen, vil den næste A330-200 komme til Toulouse, klar til ombygning. Med erfaringerne fra den første produktion, ventes produktionstiden for det næste eksemplar at blive to måneder kortere.

BelugaXL programmet blev startet i november 2014 for at imødekomme Airbus’ stigende transportbehov. XL-versionen er seks meter længere og en meter bredere og kan løfte seks tons mere end BelugaST, som den erstatter. BelugaXL vil være i stand til at rumme begge vinger til en Airbus A350 XWB, hvor Beluga ST må nøjes med en vinge ad gangen.

Der skal bygges fem BelugaXL og den første ventes i drift i 2019.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Fly i alle størrelser i flybygger-byen

Første flyvning med Airbus A330-900neo

 

x

Læs Også

Første flyvning med Airbus A330-900neo

I alt 12 kunder har bestilt 212 eksemplarer af de kommende A330neo-fly, og torsdag var flyet for første gang i luften.

2.590 nye fly til Mellemøsten-flyselskaber

Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie

Airbus har på opsigtsvækkende vis købt aktiemajoriteten i den separate virksomhed i Bombardier-koncernen, der producerer de nye og brændstofbesparende fly fra C-serien.

35 færdigproducerede fly venter på motorer

Airbus har fortsat problemer med Pratt & Whitney-motorer til de nye A320neo-fly, og derfor står 35 færdigproducerede fly og venter på af få monteret motorer.

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways vil på storindkøb efter nye fly. Og med en i forvejen broget skare af langdistancefly, kan det blive både Airbus- og Boeing-fly.

Ny forbedret udgave af A380

En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.