Airbus A330-900neo i Toulouse-Blagnac lufthavnen. (Foto: Airbus | P. pigeyre | master films)

Første flyvning med Airbus A330-900neo

I alt 12 kunder har bestilt 212 eksemplarer af de kommende A330neo-fly, og torsdag var flyet for første gang i luften.

Islandske WOW air er et af de flyselskaber, der med særlig opmærksomhed fulgte torsdagens første flyvning med Airbus A330-900neo. I andet halvår af 2018 forventes det islandske flyselskab nemlig at få leveret det første af fire helt splinternye fly af denne type.

Flyet, der blev sendt på vingerne i går, fik fire timer og 13 minutter i luften over Frankrig, inden det kl. 14.10 lokal tid satte hjulene på jorden i Toulouse-Blagnac lufthavnen, hvor den europæiske flyproducent også har sin hovedbase.

Flyvningen med de nyudviklede  Rolls-Royce Trent 7000 jetmotorer forløb tilfredsstillende, og det kunne også aflæses i den kommentar, som efterfølgende kom fra flyproducentens driftsdirektør.

“Den første flyvning med A330neo markerer endnu en milepæl i den rejse, som Airbus har begivet sig ud på med fortsat innovation. Jeg vil gerne lykønske og takke det team, der har bidraget til at gøre dagens flyvning mulig og takke vores kunder for at vælge dette effektive fly, som kommer til at give dem en markedsfordel. Vi ser frem til et succesfuldt testprogram og introduktionen af A330neo til markedet i 2018,” lød det fra Fabrice Brégier, der er driftsdirektør for Airbus Commercial Aircraft.

Vil øge rækkevidde
Forude venter nu 1.100 flyvetimer, hvor flytypen skal testes, så det bliver muligt at opnå certificering fra EASA og FAA i midten af 2018. Herudover venter yderligere 300 flyvetimer for at A330-800 varianten kan blive godkendt.

De mest synlige ændringer på A330neo i forhold til de nuværende A330-fly er et større vingespænd, der vil blive øget fra 60,3 til 64,0 meter. Herudover vil flyet også blive udstyret med nyudviklede Sharklets, der bygger på den teknologi, der er anvendt på A350 XWB.

Ifølge Air Transport World har Airbus besluttet at øge den maksimale takeoff-vægt (MTOW, red.) fra 242 til 251 tons. Det giver en forøget rækkevidde på 700 nautical miles, hvilket svarer til i underkanten af 1.300 kilometer. Det vil dog kræve nogle relativt små justeringer af landingsstellet og bremsesystemet. Dermed vil flyet kunne operere nonstop mellem London og Kuala Lumpur, hvor Air Asia X, som største kunde har hjemme.

Ordrer på 212 fly
Både A330-800 og A330-900 vil have plads til 10 flere passagerer end forgængerne som følge af den særlige kabineindretning, der er blevet døbt Airspace. Det betyder, at 800-varianten vil have plads til 257 passagerer i en treklasses konfiguration, mens den større 900-variant kan indrettes med 287 sæder fordelt på tre klasser.

Prisskiltet på en ny A330-800neo er på 254,8 mio. dollars, hvilket svarer til 1,6 mia. kroner, og vil man have den større A330-900neo, så er prisen på 290,6 dollars, eller lidt mere end 1,8 mia. kroner.

Indtil videre har 12 kunder – både flyselskaber og leasingselskaber – afgivet ordre på i alt 212 A330neo-fly. Lanceringskunde bliver TAP Portugal, der har bestilt 14 fly, mens den største operatør bliver Air Asia X med ikke færre end 66 eksemplarer af A330-900neo. Storkunder bliver også Iran Air og Delta Air Lines med henholdsvis 28 og 25 fly.

 

Relaterede artikler:

WOW Air bestiller syv nye fly

Så meget koster et nyt passagerfly

Airspace-kabiner i 2017

AirAsia X vil indrette A330 med 440 sæder

Køber fly for 235 mia. kroner

x

Læs Også

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Hvis ikke Airbus lander en stor aftale med Emirates om levering af flere Airbus A380-fly kan produktionen af det store fly blive lukket ned.

2.590 nye fly til Mellemøsten-flyselskaber

Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie

Airbus har på opsigtsvækkende vis købt aktiemajoriteten i den separate virksomhed i Bombardier-koncernen, der producerer de nye og brændstofbesparende fly fra C-serien.

35 færdigproducerede fly venter på motorer

Airbus har fortsat problemer med Pratt & Whitney-motorer til de nye A320neo-fly, og derfor står 35 færdigproducerede fly og venter på af få monteret motorer.

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways vil på storindkøb efter nye fly. Og med en i forvejen broget skare af langdistancefly, kan det blive både Airbus- og Boeing-fly.

Ny forbedret udgave af A380

En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.