Alsie Express i kamp for interline-aftaler

Alsie Express taler med to flyselskaber om interline-aftaler, så selskabets passagerer nemmere kan skifte fly i CPH. SAS er dog ikke en af dem.

Mandag kom Alsie Express på vingerne og er begyndt at beflyve ruten mellem Sønderborg og København fem gange på hverdage, to gange på lørdage og to gange om søndagen i skarp konkurrence med den eksisterende operatør på ruten, Danish Air Transport.

Med premieren vel overstået går arbejdet nu i gang med at finde såkaldte interline-partnere, der skal gøre det muligt for passagererne at checke deres bagage ind hele vejen fra Sønderborg til slutdestinationen eller den anden vej.

DAT har allerede en interline-aftale med SAS, der gør det muligt for passagererne at checke bagagen ind hele vejen til slutdestinationen, hvis man flyver videre fra København med SAS. Kufferten ryger automatisk fra det ene selskabs fly til det andet selskabs fly i København uden at den rejsende skal gøre noget.

Hos Alsie Express er man konkret i kontakt med to større flyselskaber, der flyver fra København.

”De to luftfartsselskaber vi forhandler med, er ikke de mest naturlige samarbejdspartnere. Men det gælder om at få hul på bylden. Når de første interline-aftaler er etableret, så vil flere forhåbentlig følge efter,” siger direktør Henrik Therkelsen fra Air Alsie, som står bag Alsie Express.

Han vil ikke løfte sløret for hvilke to selskaber Alsie Express er i dialog med. Men han fastslår, at det ikke er SAS. Det skandinaviske flyselskab står for mere end 40 procent af trafikken ud af Københavns Lufthavn og står eksempelvis for en meget stor del af den oversøiske trafik.

Ifølge branchekilder skulle et af de to selskaber til gengæld være Lufthansa. Det vil Henrik Therkelsen ikke kommentere.