Aviator-ansatte kan overtages af Menzies

Medarbejdere hos Aviator, der vil blive til overs efter tabet af Norwegian som kunde i Københavns Lufthavn, kan blive overført til Menzies Aviation på en såkaldt TUPE-ordning.

Hos handlingselskabet Aviator i Københavns Lufthavn blev medarbejderne i går orienteret om, at Norwegian fra den 1. april har valgt konkurrenten Menzies Aviation som nyt handlingselskab i den danske hovedstadslufthavn.

Det kommer til at betyde markante ændringer i den næsten 800 mand store arbejdsstyrke, der årligt betjener op imod fire mio. passagerer fra det norske lavprisflyselskab, der har været selskabets ubetinget største kunde i Danmark.

Skuffelsen var derfor også stor hos Aviator, da Norwegian i går kunne kommunikere beslutningen, der er truffet efter en større udbudsrunde og intense forhandlinger i løbet af december måned.

“Vi er fuldt ud klar over, hvad det koster at levere de ydelser, som Norwegian stiller krav om, og det kan meget vel have været et handicap for os, idet vi på trods at have sænket vort bud med en betragtelig sum, tabte kontrakterne i København og Oslo til Menzies,“ udtaler Aviators koncernchef Paul Synott.

Mere tydeligt kan det vist ikke siges, at Aviator føler sig underbudt af konkurrenten.

Forhandler om TUPE-ordning
Men trods skuffelsen over tabet af Norwegians handlingaktiviteter til Menzies er Aviator alligevel klar til at samarbejde med konkurrenten om at lade en række medarbejdere overgå til den nye arbejdsgiver.

Aviator oplyser, at man forhandler om en såkaldt TUPE-overdragelse (Transfer of Undertakings Protection of Employment, red.), så man kan undgå traditionelle afskedigelser.

En TUPE-overdragelse betyder, at medarbejderne i et meget stort omfang kan få overført nuværende ansættelsesvilkår til den nye arbejdsgiver.

“Vi vil nu indlede en proces med at reorganisere virksomheden, og vi vil forsøge at gennemføre denne proces så hurtigt som muligt, så ingen ansatte på vores stationer i Norge, Danmark og Sverige har brug for at vente på information om deres job,“ udtaler Paul Synott.

Denne reorganisering ventes at tage et par uger, således at medarbejderne senest om fire uger kan få klar besked om deres fremtidige arbejdssituation.

Medarbejdere orienteres først
Aviator har omkring 40 flyselskaber som kunde i Københavns Lufthavn og håndterer årligt omkring 4,5 mio. afrejsende passagerer og ekspederer 3,3 mio. stykker afgående bagage. Norwegian har som enkeltkunde udgjort op imod 45 procent af virksomhedens omsætning i Danmark.

Det var i løbet af mandagen ikke muligt at få en kommentar fra den danske ledelse, der var optaget af informationsmøder med medarbejdere. Mandagens sidste medarbejdermøde blev afholdt kl. 18.30.

“Vi vil meget gerne informere til pressen, men vi har behov for at tale med vores medarbejdere først. Vi henviser til den udsendte pressemeddelelse, og der kommer ikke yderligere i dag,“ skrev administrerende direktør Ole Brinks Andersen fra Aviator i Danmark mandag aften i en SMS til CHECK-IN.dk.