Fokker F-100 fly fra Denim Air i Aalborg Lufthavn.

Brask-selskab i kamp om fly

Den dansk-grønlandske iværksætter Gert Brask har mistet et Fokker F100-fly, som leasingselskabet har krævet tilbage. Et retsmøde venter i dag.

I slutningen af januar måned i år overtog den danske-grønlandske iværksætter Gert Brask via SkyGreenland et hollandsk flyselskab, der var tæt på konkurs. Der var tale om Denim Air, der havde specialiseret sig i ACMI- og charterflyvninger.

Med overtagelsen af Denim Air følger en række gældsforpligtelser, 50 medarbejdere samt leasingkontrakter på tre fly, henholdsvis Fokker F50, Fokker F100 samt et Embraer ERJ145-fly. Samt ikke mindst et AOC, der er den nødvendige driftstilladelse til selv at drive flyselskab.

Men nu er Gert Brask og Denim Air havnet i en situation, hvor selskabet kun har ét operativt fly tilbage. Det er Embraer ERJ145-flyet med registreringen PH-DND, som det hollandske flyselskab opererer på vegne af Eastern Airways, der har en kontrakt med Peoples Viennaline om flyvninger mellem Friedrichshafen og Køln.

Fokker F-100 flyet, som tidligere har fløjet mellem Aalborg og Grønland/Island samt i den forgangne sommer var lejet af Norwegian til at flyve på norske indenrigsruter, har Denim Air ikke længere råderet over. For 14 dage siden valgte det hollandske leasingselskab Mass Lease, der havde udlejet Fokker F-100 fly til Denim Air, at gøre arrest i flyet, der i øjeblikket står ubeskæftiget i Saarbrücken. At Mass Lease har trukket fly tilbage fra leasingaftalen skyldes angiveligt, at Denim Air ikke har overholdt forpligtelserne i aftalen.

Det bestrider Denim Air, der har sat selskabets advokater på sagen, og der er berammet et retsmøde i dag.

“Jeg har ikke mange kommentarer før efter et retsmøde senere på ugen (i dag, red.). Vi har overholdt alle forpligtelser, og ifølge mine advokater er det ikke lovligt, hvad de (Mass Lease, red.) har gjort,” lyder den kortfattede kommentar fra Denim Air´s administrerende direktør Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Ingen kommentarer
Det er det 21 år gamle Fokker-fly med registreringen PH-MJP, som Mass Lease har taget arrest i den 11. november, da flyet ankom til Lille på en flyvning for Air France-datterselskabet HOP! Denim Air havde lavet en kontrakt med HOP! om at flyve for det franske selskab med Fokker 100-fly, men nu er Denim således ikke i stand til at opfylde aftalen.

I stedet har HOP! været tvunget til at benytte selskabets egne Embraer-fly suppleret med et BAe 146-200 fly fra WDL Aviation.

Hos Mass Aviation er man ikke meget for at udtale sig om sagen.

“Det er klart, at vi ikke er enige med hr. Brask. Men da retssagen starter i morgen (onsdag, red), kan jeg ikke give nogen kommentarer, da det kun vil være til skade for sagen,” siger administrerende direktør Richard Jacobs fra Mass Lease til CHECK-IN.dk.

Fokker F-100 flyet har været beskæftiget hos Denim Air siden den 27. maj 2014.

 

Relaterede artikler:

Sky Greenland får Fokker-fly

Sky Greenland overtager Denim Air

Kold luft mellem Greenland Express og Denim Air

Ny Denim-aftale med skandinavisk flyselskab

Denim Air: Ingen kontrakt med Greenland Express