Christine Förster, koncernchef hos Brussels Airlines (Foto: Brussels Airlines)

Brussels Airlines får ny ledelse

Som ventet blev koncernchefen og koncernfinansdirektøren fyret i forbindelse med mandagens bestyrelsesmøde i SN Airholding, og en kvinde er udnævnt til ny topchef.

På et bestyrelsesmøde mandag i SN Airholding, der er moderselskab for Brussels Airlines, fik den øverste ledelse i det belgiske Lufthansa-datterselskab som ventet silkesnoren.

Den hidtidige koncernchef Bernard Gustin og koncernfinansdirektør Jan De Raeymaeker, der i fællesskab gik op imod beslutningen om at integrere den europæiske del af Brussels Airlines-rutenetværket i Eurowings, blev mandag fyret efter bestyrelsesmødet.

Begge har i forbindelse med deres fratrædelsesaftale forpligtet sig til at assistere frem til den 31. marts, og fra den 1. april vil ledelsen af det belgiske flyselskab blive overtaget af Christina Förster, der i dag er kommerciel direktør i selskabet.

Samtidig udnævnes Thibault Demoulin som ny koncerndriftsdirektør og han kommer fra en stilling som flyvechef hos Brussels Airlines. Senere hen vil koncernledelsen blive suppleret med yderligere to nye direktører.

“Det glæder mig, at Christina Förster har accepteret at overtage positionen som koncernchef for Brussels, og hun bliver samtidig den første kvinde nogensinde til at stå i spidsen for et Lufthansa-flyselskab,” siger Thorsten Dirks, der er medlem af koncernledelsen i Lufthansa og øverste chef for Eurowings, der har Brussels Airlines under sine vinger.

Pænt farvel til koncernchefen
Der er antydninger af, at der har foregået en større styrkeprøve i bestyrelsen, hvor de fem bestyrelsesmedlemmer udpeget af Lufthansa har været oppe imod fire belgiere med greve Étienne Davignon i spidsen, i forhold til beslutningen om, hvor stor selvstændighed Brussels Airlines skal have i fremtiden.

Styrkeprøven blev naturligvis vundet af tyskerne, der i december 2016 overtog de resterende 55 procent af aktierne i Brussels Airlines-moderselskab SN Airholding.

Helt efter bestyrelseshåndbogen får den afgående koncernchef pæne ord med på vejen.

“I løbet af 15 år har Bernard Gustin ydet sit betydelige bidrag til selskabet, hvilket førte Brussels Airlines succesfuldt gennem vækst og turbulente tider,” udtaler Étienne Davignon og Thorsten Dirks i fællesskab. De understreger samtidig, at det var Bernard Gustin, der fik sat det belgiske flyselskab tilbage på det europæiske landkort. “Det er klart hans fortjeneste, at Brussels Airlines er Belgiens førende flyselskab i dag på trods af aggressiv lavpriskonkurrence, som løbende forsøger at tage markedsandele.”

I en pressemeddelelse fra Brussels Airlines understreger Étienne Davignon, der er sideordnet bestyrelsesformand med Lufthansas Carsten Spohr, at Brussels Airlines fortsat skal bevare rollen som Belgiens nationale flyselskab og spille en vigtig rolle i landets økonomi.

 

Relaterede artikler:

Topchef i Brussels Airlines kan blive fyret i dag

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines

Lufthansa opsluger Brussels Airlines

Lufthansa udskyder beslutning om køb af Brussels Airlines

x

Læs Også

Lufthansa-selskab overtager charterflyselskab

Charterarrangøren Thomas Cook afvikler sit belgiske flyselskab og overfører to fly og 160 ansatte til Lufthansa-selskabet Brussels Airlines.

Russisk problemfly mellem CPH og Bruxelles

For bare tre måneder havde den russiske SSJ100-flytype problemer med tegn på metaltræthed. Nu indsættes flytypen mellem København og Bruxelles.

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines

Lufthansa har købt de sidste 55 procent af aktierne i Brussels Airlines. Det belgiske flyselskab bliver en del af Eurowings-gruppen.

20.000 gratis opgraderinger til Economy Plus

Brussels Airlines lancerer Economy Plus på langdistanceruterne til Afrika og Nordamerika og tilbyder 20.000 gratis opgraderinger i løbet af juli og august.

Lufthansa opsluger Brussels Airlines

Lufthansa har besluttet at købe de andre aktionærer ud af Brussels Airlines, der dermed kan integreres i Eurowings-konceptet. Det ønsker Lufthansa også SAS knyttet til.

Lufthansa: Indenrigsspor skaber ubalance

Det skaber ubalance at nogle flyselskaber skal betale og andre ikke skal betale for fast track-service i CPH's sikkerhedskontrol, lyder det fra Lufthansa Gruppen.