Canadiere udskyder jomfruflyvning igen igen

Canadiske Bombardier kæmper med at få sit nye C-serie fly i luften første gang. Flyet skal tage kampen op mod de mindste Airbus- og Boeing-fly. Swiss, Malmø Aviation og Air Baltic er blandt kunderne.

I Canada kæmper ingeniørerne hos flyproducenten Bombardier en hård kamp for at få gjort det første eksemplar af selskabets nye C-serie flytype klar til sin jomfruflyvning. I januar bekendtgjorde Bombardier, at flyet ville gå i luften første gang i juni i år. I Juni blev det udskudt til juli, og i denne uge meddelte Bombardier så, at jomfruflyvningen vil finde sted inden for få uger.

Bombardier holder fast i, at flyet vil kunne indsættes i drift hos de første kunder allerede i midten af 2014. Men internationale luftfartsanalytikere er begyndt at spekulere i, om det reelt først bliver i starten af 2015 at det første C-serie fly indsættes i rutedrift.

C-serie flyet kommer i to versioner. Den mindste version hedder CS-100. Den har som udgangspunkt plads til 110 passagerer, men kan tage op til 125 passagerer i en 1-klasses konfiguration. Dem større model CS-300 har plads til 130 passagerer, men med god vilje kan den tage op til 160 passagerer. Af de 177 eksemplarer, som er bestilt indtil videre, er CS-300 den mest populære med 114 bestillinger.

Konkurrence til Airbus/Boeing-duopol
I spændet mellem 110 og 160 passagerer finder vi i dag flytyper som Airbus A318, A319 og Boeing 737-700. Der er således med C-serien lagt op til, at det nuværende Airbus/Boeing-duopol på markedet for vestlige passagerfly over 110 passagerer får konkurrence.

Kundekredsen tæller indtil videre kun otte flyselskaber og to leasingfirmaer. Den største bestilling er kommet fra Lufthansa-gruppen, der har bestilt 30 til brug hos Swiss. 10 af flyene bliver CS-100, men hvordan de øvrige 20 fordeles ligger endnu ikke fast. Flyene skal erstatte mange af Swiss’ Airbus-fly og også bruges på ruter til London City Lufthavnen.

På vores breddegrader har Malmø Aviation bestilt 5 CS-100 og 5 CS-300, mens Air Baltic har lagt billet ind på 10 CS-300 til erstatning for sine nuværende Boeing 737-500 og -300 fly.

Foto: Alexandre Gouger