SAS-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons)

CPH i toppen af europæisk punktlighed

Københavns Lufthavn var i 2017 den tredjebedste lufthavn i Europa til at få flyene afsted til tiden, viser ny analyse fra OAG.

Den britiske analysevirksomhed OAG er i besiddelse af data omkring flyvninger gennemført af flyselskaber til lufthavne over hele verden. Derfor udgiver virksomheden hvert år den såkaldte OAG Punctuality League-rapport, der viser. hvilke flyselskaber og lufthavne, der er bedst til at få flyene afsted til tiden.

Københavns Lufthavn er rangeret i kategorien blandt lufthavne mellem 10 og 20 millioner afrejsende passagerer, og der er den danske hovedstadslufthavn kommet ind på en tiendeplads med en punktlighed på 82,25 procent. Listen toppes af Osaka, Salt Lake City og Sapporo, men frasorterer man lufthavnene uden for Europa, ligger CPH faktisk lunt i svinget på en europæisk tredjeplads.

Kun lufthavnen i Istanbul (Sabiha Gökcen) med en punktlighed på 82,32 samt Athens International Airport med 82,87 procent ligger bedre placeret blandt de europæiske lufthavne.

”Flytrafikken er som et stort og komplekst puslespil, der skal gå op hver eneste dag. Så stor ros til flyselskaberne, flykontrollen og de ground-handlere, der håndterer check-in, bagage og fly. Uden tæt samarbejde var det ikke lykkedes at gøre Københavns Lufthavn til Nordeuropas mest punktlige lufthavn,” siger Københavns Lufthavns driftsdirektør, Kristian Durhuus.

Nordiske lufthavne er effektive
Med omkring 800 flyoperationer om dagen fordelt på 80.000 passagerer, er det en flot præstation at sikre en så høj punktlighed. Det sker endda med en geografisk beliggenhed i et klima, hvor vejret i vintermånederne af og til kan føre til driftsforstyrrelser, hvilket der vil være færre af i eksempelvis Istanbul og Athen, hvor der sjældnere er sne på disse kanter.

Efter Københavns Lufthavn følger Helsinki og Oslo som de næste europæiske lufthavne med henholdsvis 80,97 og 80,66 procent punktlige afgange, hvilket vil sige senest 15 minutter efter tidtabellen. Så generelt er de nordiske lufthavne dygtige og effektive til at hjælpe flyselskaberne til en høj punktlighed.

Men man kommer ikke udenom de store trafikkøer i luftrummet over Europas største lufthavne, hvilket også er med til at presse punktligheden i en lufthavn som CPH. Når flyene kommer sent ind fra eksempelvis London-Heathrow, Paris-CDG, Amsterdam-Schipol eller Frankfurt Lufthavn, stiller det store krav for Københavns Lufthavn og handlingselskaberne med at vende flyene på en kortere tid end forventet.

”De senere år er alle de større europæiske lufthavne samlet faldet lidt tilbage på listen, fordi vi har ganske store udfordringer med trafikkøer i luftrummet – især i sommersæsonen. Og det har yderligere skærpet behovet for tæt samarbejde,” understreger Kristian Durhuus.

Samarbejder om fælles informationssystem
Københavns Lufthavn er en del af et stort EU-initiativ kaldet A-CDM (Airport Collaborative Decision Making, red.), der skal sikre en mere rettidig afviklingen af flytrafikken i hele Europa.

Netop A-CDM er med til at understøtte samarbejdet mellem lufthavne, flyselskaber og handlingselskaber, og det har været med til at reducere forsinkelser, da alle aktører i samarbejdet hele tiden opdaterer hinanden på informationer om hver eneste flyrejse.

”Vurderingen her i Københavns Lufthavn er, at vi med A-CDM samarbejdet har fået tre til fem procent flere fly afsted til tiden – til gavn for både selskaberne og for passagerne,” fortæller Kristian Durhuus.

 

Relaterede artikler:

Lavprisflyselskaberne mest forsinkede i CPH

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Forældede oplysninger i udredningsrapport fra CPH

CPH har overhalet Arlanda på andel af lavpristrafik