CPH kommer med på Twitter-bølgen

Som den sidste blandt Europas 15 største lufthavne er CPH endelig kommet på Twitter. Men lufthavnen er i første omgang oppe imod en uofficiel version.

Det gamle mundheld bedre sent end aldrig dækker over, at det er bedre, at noget sker på et sent tidspunkt, end at det ikke sker. Det kan man også bruge til at karakterisere Københavns Lufthavns entré på Twitter. Lufthavnen er nemlig den sidste blandt de 15 største lufthavne i Europa, der får sin debut på det det sociale medie, der har over 150.000 profiler i Danmark.

Hidtil har lufthavnen slået sin folder på Facebook, Instagram og Pinterest, og det er trods alt sket med pæn succes. I løbet af det seneste år har CPH fordoblet antallet af “likes“ på Facebook-siden til flere end 46.000.

“Vi har valgt at starte, hvor brugerne er. Facebook-penetrationen i Danmark er blandt den højeste i verden, mens Twitter ikke er særligt udbredt. Hidtil har Twitter primært været anvendt af politikere, meningsdannere og journalister,“ siger Søren Hedegaard Nielsen, der er pressechef i Københavns Lufthavn.

Den sene introduktion af Twitter har dog også været et spørgsmål om at få afklaret en intern organisering, så lufthavnen kunne være klar til at håndtere henvendelserne. Det kunne der have været godt brug for i efterårets to orkanagtige storme, der medførte et stort pres på de traditionelle kommunikationskanaler.

Mange af de store europæiske lufthavne har med succes benyttet Twitter-mediet til opdateringer i krisesituationer med betydelige driftsforstyrrelser som følge af vejrlig og andre forhold. Om Twitter er mere populært i andre europæiske lande, har Københavns Lufthavn ikke umiddelbart noget bud på.

“Det må man spørge de andre store lufthavne i Europa om. Det kan være, at man har valgt at prioritere anderledes i de markeder,“ forklarer pressechefen.

Velegnet til krisekommunikation
På Københavns Lufthavns Twitter-profil kan man i første omgang forvente de samme opdateringer som på de øvrige sociale medier. Herudover vil lufthavnen også tweete i forbindelse med krisesituationer.

“Vi har fået en kanal og et kommunikationsværktøj, der er velegnet til krisesituationer. Her er Twitter specielt velegnet med 140 tegn og den umiddelbarhed, der ligger i Twitter,“ forklarer Søren Hedegaard Nielsen.

Kommunikationen er først og fremmest rettet mod passagerene på flere niveauer. Men lufthavnen vil ikke afvise, at man med tiden splitter kommunikationen ud mod to segmenter, som man oplever det i flere andre større lufthavne.

“Vi er på en gang en driftsmaskine og en servicevirksomhed, hvilket vil afspejles i vores profil på alle sociale medier.“

Kæmper mod kopi
Med sin entré på Twitter fra årsskiftet skal Københavns Lufthavn i gang med at fortælle om sin take off på det sociale medie. Indtil videre har 175 brugere valgt at følge @CPHAirports, der er navnet på Twitter-profilen.

Derimod er der 6.028 følgere på en uofficiel CPH-profil med navnet @CPH_airport. Denne profil benytter CPH´s logo og andre visuelle kendetegn, men det er endnu ikke lykkedes for lufthavnen at finde ud af, hvem der står bag profilen.

“Vi tror ikke, at det bliver noget problem at få brugerne over på vores egen profil. Vores erfaringer viser, at når den ægte vare kommer, så følger brugerne med,“ siger Søren Hedegaard Nielsen.

Hvor mange Twitter-brugere man regner med at nå ud til, vil Københavns Lufthavn ikke oplyse. I stedet understreger man, at det ikke alene handler om kvantitet men i ligeså høj grad om kvaliteten af interaktionen.