Danis Air Transport ATR72-200 OY-RUB (Foto: Anna Zvereva | Creative Commons 2.0)

DAT skal atter flyve for NextJet

Efter at have fløjet for svenske NextJet i syv måneder har DAT underskrevet en ny wetlease-aftale om at operere et fly frem til udgangen af oktober.

Hos Danish Air Transport (DAT) kan man glæde sig over, at der frem til den 29. oktober er sikret fast beskæftigelse for et af koncernens otte ATR72-fly. Kunden er det regionale svenske flyselskab NextJet, der har indgået en ny wetlease-aftale med DAT.

Det bliver fortsat ATR72-200 flyet med registreringen OY-RUB, der fra en base i industribyen Örnsköldsvik i det mellemste Sverige, skal flyve for NextJet. Aftalen med det svenske flyselskab blev oprindeligt indgået den 18. december sidste år med operationer frem til den 6. juli, men der er tilsyneladende behov for også at gøre brug af det danske flyselskab frem til udgangen af sommertrafikprogrammet den 29. oktober.

Det 66-sæder store ATR-fly har primært været beskæftiget på ruten fra Örnsköldsvik til Stockholm-Arlanda, og det skal flyet også på den forlængede kontrakt til udgangen af oktober.

Travl sommer
Lige nu har DAT gennem sit litauiske datterselskab DOT LT et ATR42-300 fly (LY-ARI, red.) på wetlease-kontrakt hos skotske Loganair, hvor det med base i Dundee skal være beskæftiget frem til udgangen af august måned. På denne aftale flyves der fast mellem Dundee og London-Stansted som underleverandør til Loganair, der har en kontrakt om at flyve for britiske Flybe.

I april fik DOT en etårig kontrakt med irske CityJet, hvor et ATR42-500 fly (LY-DAT, red.) skal flyve fast på ruten mellem London City og Antwerpen, mens et ATR42-300 (LY-RUM) fragtfly frem til den 30. september er beskæftiget for italienske Mistral Airlines med base i Lanzia Terme Airport.

Samtidig flyver ATR72-500 (SE-MDC, red.) i øjeblikket på svenske indenrigsruter for svenske BRA med base i Visby, og endelig er ATR42-300 flyet med registreringen OY-JRY i øjeblikket og frem til den 4. september beskæftiget for Air Greenland med udgangspunkt i basen i Nuuk. Her flyves der blandt andet på ruterne til Keflavik, Kangerlussuaq og Narssarsuaq.

DAT har også i øjeblikket en Airbus A320-200 på en wetlease-kontrakt for Primera Air, mens de øvrige fly i flåden er travlt beskæftiget med charterflyvninger på serie- og adhoc basis samt med at dække selskabets egen rutetrafik på de danske indenrigsruter fra Bornholm og Midtjyllands Lufthavn til København samt de norske olieruter til Stavanger fra Esbjerg og Billund suppleret af indenrigsruten fra Stord til Oslo.

 

Relaterede artikler:

DAT flyver post og passagerer i Italien

DAT skal flyve for Air Greenland

DAT indgår aftale med Loganair

CityJet forlænger kontrakt med DAT

DAT overtager fly fra BRA

 

x

Læs Også

Faglig uro i Esbjerg Lufthavn

Esbjerg Lufthavns brandfolk gik i strejke onsdag aften. De opretholdt dog lufthavnens beredskab, så tre fly kunne komme ned.

DAT efterlyser politisk handling

Ekspressbusser med statstilskud i ryggen gør livet surt for Danish Air Transports indenrigsrute til Midtjylland. DAT's direktør savner politisk handling.

DAT: Bedste sommer nogensinde

Få problemer og stor produktion har præget sommerens charterflyvninger hos Danish Air Transport.

Charterflyvninger sikrede fremgang i Midtjylland

Næsten 9.000 passagerer rejste gennem Midtjyllands Lufthavn i juli, hvilket var det højeste antal i en juli måned siden rekordåret 2011.

Succes med indenrigsrute udenom CPH

Aalborg Lufthavn har sammen med DAT succes med den nye sommerrute til Bornholm. Nu udvides der med afgange i efterårsferien.

Sidste rejse for DAT MD87

Efter at have stået halvandet år på jorden, blev DAT´s tidligere MD87-fly i onsdags fløjet til ophug i udlandet.