Airbus A319-100 fra easyjet. (Foto: Markus Eigenheer)

EasyJet: Fårene skilles fra bukkene

EasyJet og andre flyselskaber begunstiges af, at der via konkurser bliver taget kapacitet ud af markedet, og lige nu skilles fårene fra bukkene, mener det britiske lavprisflyselskab.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet, har netop aflagt regnskab for finansåret 2016/17. Nettoresultatet viser en tilbagegang på 30,2 procent i forhold til året før. Således kom easyJet ud med et overskud på 305 millioner britiske pund (2.540 millioner danske kroner) mod 437 året før.

Men trods det svækkede resultat er easyJet´s afgående topchef Carolyn McCall stolt over at være kommet godt igennem et år i luftfarten, hvor tre andre europæiske aktører fløj ind til økonomisk turbulens, der var så stærk, at det kostede dem livet.

Her henviser hun til Alitalia, airberlin og Monarch Airlines, der hver for sig var nødt til at foretage en finansiel nødlanding, da gældsbyrden var så tyngende, at det ikke var muligt at sikre de fortsatte aktiviteter. Det betyder ifølge easyJet-chefen, at fårene er ved at blive skilt fra bukkene i det europæiske luftfartsmarked.

“Man kan se, at de svage aktører bliver svagere, mens de stærke aktører bliver stærkere. Enhver reduktion i kapaciteten er en fordel for os,” lyder det fra Carolyn Mc Call, der 1. december overgiver stafetten til den 50-årige svensker Johan Lundgren.

Stærk position i Storbritannien og Italien
EasyJet er da også et af de flyselskaber, der har nydt godt af de økonomiske udfordringer hos de tre nævnte selskaber. For en pris af 40 millioner euro – eller godt 300 millioner kroner – har easyJet overtaget leasingaftaler på op til 25 Airbus A320-fly fra airberlin og tilbudt omkring 1.000 tidligere airberlin-ansatte beskæftigelse i easyJet.

Samtidig overtager easyJet de værdifulde slots (start- og landingstilladelser) i Berlin-Tegel lufthavnen, hvilket sammen med de eksisterende aktiviteter i Schönefeld-lufthavnen vil gøre det britiske lavprisflyselskab til det førende lavprisflyselskab i den tyske hovedstad.

I Storbritannien, hvor det krakkede Monarch Airlines især havde en stærk position i Gatwick Airport, Luton Airport samt i lufthavnene i Birmingham og Manchester, er easyJet også i dag særdeles velpositioneret. I de to London-lufthavne har man allerede i dag markedsandele på henholdsvis 47 og 43 procent, og i Storbritannien er easyJet i dag størst i 10 lufthavne og nummer to i øvrige to lufthavne.

Også i det italienske marked, hvor staten i øjeblikket holder Alitalia flyvende indtil en rekonstruktion med nye ejere er tilendebragt, er easyJet godt positioneret. Selskabet har i øjeblikket 31 fly på de italienske baser og er samtidig det største flyselskab i Milano-Malpensa, Napoli og Venedig.

 

Relaterede artikler:

EasyJet overtager op til 25 airberlin-fly

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

10 selskaber vil byde på Alitalia

x

Læs Også

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

Næsten tre millioner flere lavprispassagerer

Europas fire største lavprisflyselskaber fløj med 2,9 mio. flere passagerer i august, og Norwegian var det selskab, der fik færrest nye passagerer.

EasyJet i markant reduktion i Københavns Lufthavn

EasyJet har i sommertrafikprogrammet reduceret kapaciteten i CPH med 26 procent siden sidste år, mens selskabet til gengæld øger kraftigt i Stockholm.

Europæisk lavprisflyselskab skal have ny chef

Koncernchef Carlolyn McCall forlader easyJet ved udgangen af året for i stedet at hellige sig en ny opgave i spidsen for en stor britisk tv-station.

EasyJet flytter 110 fly fra britisk til østrigsk register

EasyJet Europe er etableret i Østrig, og i løbet af de kommende år skal omkring 110 fly overføres fra den britiske til den kommende østrigske driftslicens.