Flysæder i Norwegians Boeing 737-800.

Ekspert: Bekymrende lave billetpriser

SAS opfordrer til stram prisdisciplin, mens Norwegian fortsat sænker priserne. En flyekspert kalder udviklingen for bekymrende og vurderer, at det kan komme til at gøre rigtig ondt på flere flyselskaber.

SAS-direktør Joakim Landholm opfordrede via CHECK-IN.dk for tre uger siden til, at flyselskaberne i det skandinaviske marked forsøger at opretholde en stram prisdisciplin for at beskytte yielden (den gennemsnitlige billetindtægt, red.), der er under hårdt pres.

En stram prisdisciplin skulle ifølge SAS være nødvendigt for at kunne sikre en fortsat lønsomhed. Med prisudviklingen på det norske flybilletmarked i november måned ser det ikke ud til, at Norwegian har fulgt opfordringen fra SAS.

Tværtimod udbyder Norwegian de lavest billetpriser i mands minde til de europæiske destinationer fra såvel Oslo som de regionale lufthavne i Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø.

Det fremgår blandt andet af Norsk Flyprisindeks, der udgives af rejsesøgemaskinen Travelmarket.no. Her kunne administrerende direktør Ole Stouby i sidste uge dokumentere, at billetpriserne var faldet med over 30 procent indenfor det seneste år. Samtidig var Norwegian totaldominerende i indekset, idet det norske lavprisflyselskab i november måned er prisledende over hele linjen.

Norwegian forsøger tilsyneladende at vinde markedsandele på bekostning af lave billetpriser, mens andre fokuserer på lønsomhed ved at fastholde priserne.

“Jeg vil gå så langt at kalde denne prisudvikling for en anelse bekymrende. Det er selvfølgelig glædeligt, at forbrugerne kan få adgang til billige flybilletter, men det er vigtigt, at aktørerne i markedet kan holde til det. Der er ikke plads til at sænke priserne yderligere uden, at det kommer til at gøre rigtig ondt på flyselskaberne,“ udtaler Ole Stouby fra Travelmarket.no i en pressemeddelelse til det norske marked.

Markant fald i yield
Ser man Norwegian efter i sømmene, kan man da også konstatere et dramatisk yield-fald hen over sommeren. Et fald der uden tvivl vil fortsætte med samme styrke i de kommende måneder baseret på den aktuelle prisudvikling. Den eneste medicin er en samtidig reduktion af omkostningerne, ellers vil det ikke være lønsomt.

Udvikling i yield hos Norwegian i 2013

Måned 2013 2012 Ændring i %
JAN 0,48 0,44 + 8 %
FEB 0,50 0,49 + 1 %
MAR 0,55 0,52 + 4 %
APR 0,53 0,57 – 8 %
MAJ 0,53 0,57 – 7 %
JUN 0,54 0,58 – 7 %
JUL 0,53 0,59 – 11 %
AUG 0,48 0,54 – 12 %
SEP 0,51 0,58 – 13 %

Kilde: Norwegian. Yield oplyst i NOK.
Definition: Yield er de samlede passagerindtægter i forhold til indtægtsbærende passagerkilometer.

Norwegian er bekendt med, at det der er et stort prispres i markedet. Udfordringen hos det norske lavprisflyselskab har været særlig stor, idet man stadig har nye og større fly under indfasnings, således at sædekapaciteten på en række ruter har været udvidet fra 148 til 186 sæder. En sådan kapacitetsudvidelser kræver prissænkninger for at sikre en tilfredsstillende belægningsprocent. Det samme har været tilfældet på det britiske marked, hvor Norwegian i sommertrafikprogrammet har etableret sig i Gatwick Lufthavn med to basefly i stærk konkurrence med easyJet og Monarch Airlines. Her har det også været nødvendigt med en aggressiv prispolitik for at kunne trænge ind i markedet.

I seneste kvartalsrapport tog Norwegian også højde for, at yield-presset kunne blive øget i sommermånederne og de tidlige efterårsmåneder.

“I et marked, hvor kapacitetsvæksten overstiger markedsvæksten, vil der være øget risiko for, at priserne kommer under pres. Imidlertid vil lave priser stimulere en ny efterspørgsel, og dermed vokser markedet yderligere. Dette nødvendiggør en tilsvarende reduktion i udgiftsniveauet for at bevare lønsomheden,“ hed det i den seneste kvartalsrapport.

På torsdag den 24. oktober vil Norwegian offentliggøre kvartalsrapporten for tredje kvartal, der omfatter månederne juli, august og september. Her vil det blive dokumenteret, om udgiftsniveauet er blevet bragt ned i samme takt som yielden er faldet.