Et Boeing 777-300ER fly fra Emirates udbrændte totalt under landing i Dubai i august 2016. Foto: Twitter

Emirates-ulykke: Forsøgte at komme i luften igen

Flyet landede for langt nede af banen og kom kun kortvarigt i luften igen, viser foreløbig rapport om Emirates-ulykken i Dubai i starten af august.

Da et Boeing 777-300ER fly fra Emirates Airlines den 3. august forsøgte at lande i Dubai International Airport, men forulykkede og brød i brand, skiftede vinden hele tiden retning og piloterne fik først sat flyets hjul ned langt nede af landingsbanen. Da de besluttede sig for at give fuld gas og gå i luften igen, var det for sent. Flyets bagerste del ramte landingsbanen. Det samme gjorde motorerne og flyet gled henad banen, hvorefter det brød i brand.

Det fremgår af en foreløbig rapport fra luftfartsmyndighederne i Dubai om ulykken, hvor alle 282 passagerer og 18 besætningsmedlemmer slap med livet i behold efter en evakuering på mindre end 90 sekunder. En brandmand døde dog under slukningsarbejdet.

Rapporten beskriver blot hvad der skete på ulykkesdagen. Den forsøger ikke at give nogle svar på årsagen/årsagerne til ulykken. Det vil først ske i den endelige rapport.

Modvind afløst af medvind
Flyet med rutenummer EK521 kom fra Trivandrum International Airport i den indiske by Thiruvananthapuram. Under indflyvningen til Dubai International Airport skiftede vindretningen frem og tilbage og lufthavnen rapporterede om vindstød op til 29 knob (15 m/s). Da flyet var i en højde af cirka 1.100 fod (335 meter) blev modvind pludselig afløst af medvind. I omkring 900 fods højde (275 meter) blev autopiloten slået fra. Farten på medvinden steg til 16 knob (8,2 meter/sek.) da flyet var kommet ned i omkring 700 fods højde (210 meter).

I cirka 35 fods højde (10,5 meter) begyndte kaptajnen at ”flade” flyet ud. På det tidspunkt fløj det tæt ved 300 kilometer/timen. Begge ”gashåndtag” blev flyttet mod tomgangspositionen. Da flyet var omkring 1,5 meter over jorden og fem sekunder fra at sætte hjulene ned på banen skiftede vindretningen igen fra medvind til modvind.

Lang landing
Det højre hovedlandingsstel blev sat ned omkring 1.100 meter fra banens start. Det svarer til godt en fjerdedel nede af den 4.000 meter lange bane 12L. Tre sekunder senere fulgte det venstre hovedlandingsstel, mens næsehjulet forblev i luften.

To sekunder efter at det venstre landingsstel havde rørt banen gik flyets såkaldte ”runway awareness advisory system” i gang og advarede om en ”lang landing”. Altså at flyet var landet et godt stykke nede af banen og ikke i den landingszone i starten af banen, som normalt er markeret med store hvide streger på langs. Det kunne gøre det vanskeligt at bremse flyet ned inden det nåede enden af banen. Flyet landede med en fart på 162 knob (300 kilometer/timen).

Fire sekunder efter at alarmen gik i gang og advarede om en lang landing, kom flyet i luften igen i et forsøg på at afbryde landingen og lave et nyt landingsforsøg. Et såkaldt ”go around”.

Bagage ned fra hylderne
Landingsstellene begyndte at trække sig ind i flyet og flyet nåede op i en højde på 85 fod (26 meter) og havde en fart på 134 knob (248 km/t) før det begyndte at gå nedad igen, mens landingsstellene fortsat var ved at blive trukket ind i flyet.

Tre sekunder før flyet ramte banen anden gang førte piloterne begge ”gashåndtag” fuldt frem. Et sekund før flyet ramte banen begyndte motorerne at kører hurtigere rundt og øge flyets fart. Det hjalp dog ikke meget og flyets bagerste del ramte banen cirka 2.530 meter nede af banen. Flyets næse havde på det tidspunkt et ”pitch” op på 9,5 grader.

EK521 kort

Herefter ramte flyets motorer banen, flyet gled cirka 800 meter hen ad banen og begge motorer brød i brand.

Slidsker blæst væk
Under evakueringen var det kun muligt at åbne otte ud af ti nødudgange og kun muligt at benytte fem ud af 10 slidsker fra flyet ned til jorden. De øvrige slidsker blev blæst væk af vinden eller blev ikke brugt på grund af ild. Flere af de slidsker, som blev brugt, blev kun brugt kort varigt, da de også blev påvirket af vinden, punkterede eller blev fyldt med vand fra brandslukningen.

Ni minutter efter at flyet havde ramt jorden sidste gang eksploderede en brændstoftank. Det afstedkom kraftig røg i kabinen, hvor besætningsmedlemmer stadig søgte efter passagerer. Besætningsmedlemmerne forsøgte derfor at komme ud af de vinduer i cockpittet, som er beregnet til at fungere som nødudgang fra cockpittet. De kunne dog ikke finde de reb, som skulle bruges til at fire dem ned. De endte derfor med at springe fra flyets forreste venstre dør ned på en slidske, som var blevet adskilt fra flyet og lå på jorden.

Billeder af evakuerede passagerer med håndbagage vakte furore efter ulykken. Foto: Youtube.

Billeder af evakuerede passagerer med håndbagage vakte furore efter ulykken. Foto: Youtube.

Allerede mens flyet gled de 800 meter nedad landingsbanen begyndte passagerer at rejse sig op og tage bagage ned fra hylderne. Adskillige passagerer tog deres håndbagage med fra flyet.

Flyets kaptajn og styrmand var henholdsvis 34 og 37 år gamle og havde henholdsvis 5.128 og 1.296 flyvetimer på Boeing 777.

 

 

Relaterede artikler:

Myndigheder vil straffe omtale af Emirates-ulykke

Passagerer i Emirates-ulykke får 46.000 kr.

Første store Emirates-ulykke