Delta Air Lines Boeing 767-300.

Endnu en sæson med usikkerhed om Delta-flytype

Delta Air Lines ser foreløbigt ud til at skulle benytte 226-sæders Boeing 767-300ER på sommerruten mellem New York-JFK og København.

Torsdag den 24. maj 2018 indleder Delta Air Lines sommerruten mellem New York-John F. Kennedy International Airport og Københavns Lufthavn.

Denne rute er et fast indslag hvert år fra SkyTeam-selskabet, der opererer ruten i codeshare-samarbejde med Air France og KLM. SAS flyver fast til Newark-lufthavnen, så Delta er det eneste flyselskab, der kan levere passagerer til det store hub i New York-JFK, hvorfra der kan flyves videre til en lang række destinationer i USA.

Der er altid usikkerhed om, hvilken flytype det amerikanske flyselskab vil benytte på ruten, og situationen er for 2018 uforandret fra tidligere år. Delta Air Lines har nemlig allerede skiftet flytype flere gange.

Oprindeligt lagde Delta Air Lines ud med Boeing 767-400ER (246 sæder), der er største variant af denne flytype. Den skulle erstatte de mindre Boeing 767-300ER (226 sæder) og Boeing 757-200 (168 sæder), der begge blev benyttet i et mix på ruten i denne sæson. Men nu er der blevet nedgraderet til Boeing 767-300ER, og dermed vil der i højsæsonen ugentligt være plads til 3.164 passagerer mellem København og New York.

Det er lidt flere end de 2.622 sæder, der vil blive tilbudt på Norwegians fem ugentlige flyvninger i hver retning mellem København og New York-JFK med Boeing 787-8 Dreamliner, der har plads til 291 passagerer.

Delta Air Lines rutenetværk fra New York John F. Kennedy International Airport.

Stor vækst på JFK-rute
Efterspørgslen på flyrejser mellem København og New York er stigende.

I 2016 var der 142.605 passagerer, der rejste med Delta Air Lines og Norwegian mellem København og New York-JFK, mens 239.755 benyttede SAS på ruten mellem København og Newark Liberty International Airport. Året før var der kun 107.135 rejsende mellem København og New York-JFK, og går man tilbage til 2013, hvor Delta Air Lines var alene, lykkedes det blot at tiltrække 35.923 passagerer.

Det vil derfor være rimeligt at antage, at Norwegian repræsenterer omkring 100.000 passagerer på New York-ruten fra København, mens Delta Air Lines skønnet har den resterede del på lidt flere end 40.000 årlige passagerer.

Delta Air Lines flyver fra Terminal 2 og 4 fra New York-JFK til samlet 283 destinationer over hele verden.

 

Relaterede artikler:

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta skruer igen på CPH-rute

New York er største langrutedestination fra København

Største Boeing 767-fly kommer til København

Delta finjusterer sommerrute til CPH

x

Læs Også

Tredje daglige KLM-rute til New York

Fra slutningen af marts næste år bliver det muligt at flyve med KLM´s Dreamliner til New York-JFK som en tredje daglig frekvens fra Schiphol-lufthavnen.

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.

Air France-KLM køber sig ind i Virgin Atlantic

Et amerikansk og et kinesisk flyselskab har købt 20 procent af aktierne i Air France-KLM, mens det fransk-hollandske flyselskab samtidig køber sig ind i Virgin Atlantic.

United-boss: Vi kan slå Norwegian

United Airlines' topchef erklærer krig mod Norwegian. For dem kan United lettere slå end de statsstøttede mellemøst-selskaber.

SAS aflyser tirsdagens New York-flyvninger

Vinterstormen Stella får SAS til at aflyse tirsdagens flyvninger til Newark fra både København, Stockholm og Oslo. Samlet aflyser flyselskaberne omkring 100 transatlantiske flyvninger.

Indonesere lynpensionerer ikonisk fly

Garuda Indonesia har besluttet at sende sine sidste Boeing 747-400 fly på pension. Det har fem andre selskaber også gjort det seneste år.