London City Airport. Arkivfoto.

ERA: Brexit-usikkerheden er katastrofal

European Regions Airline Association kræver i kølvandet på Flybmi-konkurs, at EU og Storbritannien fremskynder en aftale om luftfarten efter Brexit.

Sammenslutningen af regionale europæiske flyselskaber – European Regions Airline Association (ERA) – er stærkt bekymret for de konsekvenser, som usikkerheden om Storbritanniens udtræden af EU har for europæisk luftfart.

ERA opfordrer i en pressemeddelelse EU og Storbritannien til at indgå en vidtrækkende gensidig aftale om luftfarten efter Brexit og beder i lyset af den seneste konkurs i europæisk luftfart parterne om at skynde sig med at færdiggøre en aftale for at undgå yderligere skadevirkninger.

Krav om øjeblikkelig handling
ERA’s generaldirektør Montserrat Barriga rettede allerede den 29. november sidste år henvendelse til EU-Kommissionen og opfordrede til hasteforanstaltninger. Nu gentager hun opfordringen til både EU-Kommissionen og Storbritannien om at skride til handling øjeblikkeligt.

Reaktionen fra ERA kommer efter konkursen i Flybmi, hvor usikkerheden i forbindelse med Brexit blev fremhævet som en væsentlig årsag til selskabets problemer, selv om stigende udgifter til især brændstof også har spillet en stor rolle. Flybmi er et af ERA’s medlemmer.

Ifølge ERA viser Flybmi’s konkurs, at udfordringerne i forbindelse med Brexit er ”uoverstigelige” for flyselskaberne, som ikke haft tid til at forberede sig og planlægge og reagere i forhold til Brexit-usikkerheden.

“Dette er kun begyndelsen”
ERA mener, at situationen har katastrofale konsekvenser for luftfartsindustrien både i Storbritannien og resten af ​​Europa, og at de nuværende konkurser kun er begyndelsen, hvis usikkerheden omkring Brexit-aftalen ikke bliver løst.

“Jeg vil endnu en gang tage direkte kontakt til EU-Kommissionen og Storbritanniens transportministerium for at overtale dem til at handle straks,” siger Montserrat Barriga.

”Det er afgørende, at de indfører en samlet aftale for luftfarten, der afspejler den nuværende situation med Storbritannien som højeste prioritet, og at de nå frem til en løsning, der gør det muligt for luftfartsselskaber at fortsætte med at fungere, som de gør i dag,” siger generaldirektøren.

ERA’s medlemmer tæller blandt andre en række danske og nordiske flyselskaber – heriblandt Alsie Express, Air Greenland, Atlantic Airways, Braathens, DAT, Jet Time, Norra, SAS og Widerøe. Lufthavnene i Aalborg og Aarhus samt den færøske lufthavn Vagar er ligeledes medlem af ERA.

Relaterede artikler:

IAG har Brexit-finte klar

Ryanairs O’Leary med ny Brexit-advarsel

Europas lufthavne advarer mod Brexit uden aftale