IAG har Brexit-finte klar

Den britisk-spanske luftfartskoncern IAG har et kneb klar i håbet om at sikre, at Iberia ikke får flyveforbud i EU i forbindelse med en eventuel hård Brexit.

Hvis Storbritannien forlader EU til marts uden en Brexit-aftale, vil det kunne få store konsekvenser for visse flyselskaber. Hvis en aftale udebliver, vil flyselskaber, der ikke er over 50 procent ejet af lande i EU, miste deres flyverettigheder inden for Den Europæiske Union.

Et af de flyselskaber, der kan komme i vanskeligheder, er det spanske flyselskab Iberia, som er 100 procent ejet af den britisk-spanske luftfartskoncern IAG. Men IAG hævder nu, at koncernen kan overbevise EU-Kommissionen om, at Iberia rent faktisk er over 50 procent ejet af den spanske koncern El Corte Inglés. Og dermed vil Iberia være spansk.

En talsmand fra det spanske ministerium for offentligt arbejde har udtalt, at Iberia er spansk, og et flyselskabet vil overholde alle normer.

”Vi er overbeviste om, at Iberia er et spansk selskab, og vi er også overbeviste om, at virksomheden om nødvendigt vil foretage de nødvendige tilpasninger for at sikre, at den overholder europæiske normer,” lyder det fra talsmanden ifølge det spanske medie El Pais.

Kompleks struktur åbner for finte
IAG har forsøgt med flere argumenter over for EU, men nu har luftfartskoncernen fundet en helt specifik finte, der skal hjælpe Iberia, hvis der ikke landes en Brexit-aftale.

Først og fremmest hævdes det, at Iberia er spansk, fordi selskabet har hovedkontor i Spanien. Herudover påpeger IAG, at Iberia hovedsageligt bliver kontrolleret af den spanske koncern El Corte Inglés. Det hænger sammen med en kompleks virksomhedsstruktur oprettet ved fusionen af Iberia og British Airways i 2011. Siden har der været visse vigtige ændringer, men de politiske rettigheder skal stadig være spanske.

I store træk handler det om, at Iberia har to ejere. Ved fusionen blev holdingselskabet Ib Opco gjort til 100 procent ejer af Iberia, således at flyselskabet stadig ville bevare sin spanskhed. I denne forbindelse blev alle stemmerettigheder og økonomiske rettigheder koblet fra. IAG fik alle de økonomiske rettigheder, mens stemmeretten blev fordelt med 49,9 procent til IAG og 50,01 gik til Garanair. Og Garanair er i dag 100 procent ejet af El Corte Inglés.

Vueling kan også få beskyttelse
Hvis IAG, der også ejer Vueling og Aer Lingus, kan overbevise EU om, at Iberia er spansk, så mener luftfartskoncernen, at Vueling samtidig også vil blive beskyttet. Og begge flyselskaber vil således kunne flyve i EU.

Spørgsmålet er derfor nu, hvorvidt EU-Kommissionen vil acceptere, at Iberia er et EU-flyselskab. Tiden vil vise, hvorvidt El Corte Inglés har nogen reel magt over Iberia, eller om IAG ganske enkelt sidder på alt – både stemmerettigheder og økonomiske rettigheder.

Først og fremmest er det dog relevant at afvente, hvorvidt Storbritannien overhovedet forlader EU uden en Brexit-aftale.

 

Relaterede artikler:

IAG: Vigtigt med britisk open skies aftale med USA

Brexit-vilkår rammer britisk luftfart hårdt

Airbus aktiverer sine Brexit-planer

IAG klarer skærene

Ryanairs O’Leary med ny Brexit-advarsel