Eurowings A320-200 (Foto: Luftthansa)

Eurowings udsætter Berlin-rute til København

Endnu inden Eurowings er begyndt at flyve mellem Berlin og København, har selskabet udsat opstarten. Det samme er tilfældet med ruter til Gøteborg og Stockholm.

Der er udsigt til øget konkurrence mellem de flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu har den første aktør trukket sig fra vintertrafikprogrammet.

Der er tale om Lufthansa-datterselskabet Eurowings, der efter airberlin-konkursen valgte at annoncere en etablering på ruterne fra Berlin-Tegel og Düsseldorf til København med opstart den 15. januar 2018. Ruten fra Düsseldorf, der vil blive fløjet tre gange dagligt med Bombardier Q400, forventes at starte til tiden, men Eurowings har netop fjernet flyvningerne fra Berlin til København fra reservationssystemerne. Det var planen at flyve seks gange om ugen med fly af typen Boeing 737-800.

Seks ugentlige flyvninger fra Berlin-Tegel til Stockholm-Arlanda og Gøteborg-Landvetter er heller ikke længere tilgængelige. Her skulle Eurowings have anvendt Airbus A320-200 på disse ruter.

“De omtalte ruter er blevet udsat, da vi langsomt bygger kapaciteten op, og der er en noget svagere efterspørgsel i januar,” siger en pressetalsmand fra Eurowings til CHECK-IN.dk.

Der foreligger endnu ikke en konkret dato for opstarten, men ifølge Eurowings vil det blive i det sene forår eller den tidlige sommer. Lufthansa Gruppen overtog fra boet efter airberlin ialt 81 fly og 3.000 ansatte, og det er angiveligt udfordringer med overdragelse af flyene, der forsinker rutestarten til København og de øvrige skandinaviske lufthavne.

Tre selskaber i vintertrafikprogrammet
Norwegian er et af de selskaber, der vil øge trafikken mellem den danske og tyske hovedstad. Fra den 1. februar 2018 vil Norwegian flyve to gange dagligt mellem København og Berlin-Schönefeld, selvom det norske lavprisflyselskab faktisk få dage før konkursen i airberlin havde annonceret at ville trække sig fra ruten.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet flyver også 13 gange om ugen mellem København og Schönefeld-lufthavnen, mens SAS har opjusteret kapaciteten til 10 ugentlige afgange til Berlin-Tegel lufthavnen. Før konkursen fløj airberlin fire gange dagligt med Airbus A320-200 mellem København og Tegel, og det er dette hul som de øvrige flyselskaber forsøger at fylde ud.

Berlin var i 2016 den ottende største destination fra Københavns Lufthavn. Her rejste samlet 681.528 passagerer mellem de to byer fordelt på 452.866 passagerer på ruten til og fra Tegel-lufthavnen og 228.662 mellem København og Schönefeld.

 

Relaterede artikler:

Norwegian dobbelt dagligt fra København til Berlin

SAS opruster på Berlin-ruter

Eurowings overtager airberlin-ruter til København

Norwegian fortryder Berlin-lukning

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

x

Læs Også

Eurowings overtager airberlin-ruter til København

Fra den 15. januar vil Lufthansa-datterselskabet Eurowings flyve fra Berlin og Düsseldorf til København på de ruter, som airberlin må opgive.

Kunder bestemmer ny Eurowings-destination

Eurowings giver sine kunder en unik mulighed for at stemme på en ny destination, der skal indgå i flyselskabets sommerprogram i 2018.

Nordiske konkurrenter glæder sig over airberlin-exit

Airberlins exit fra det transatlantiske marked kaster ekstra passagerer af sig og skaber nye muligheder for både SAS og Icelandair.

Lufthansa åbner USA-rute fra Berlin

For første gang i 16 år vender Lufthansa tilbage til Berlin-Tegel med en langdistancerute, men det tyske flyselskab også vil etablere en USA-rute fra Düsseldorf.

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.

Ni nye langdistanceruter fra München

Lufthansa-datterselskabet Eurowings etablerer langdistancebase i München Lufthavn og næste år tilbydes ni helt nye langdistanceruter fra den sydtyske lufthavn.