(Foto: Finnair)

Finnair: Flyvende personale skal bidrage med over en kvart milliard

Nye løn- og arbejdstidsaftaler med det flyvende personale skal gerne bidrage med 260 mio. kroner til Finnairs spareprogram på i alt 445 mio. kroner.

I november sidste år var det det flyvende personale hos SAS, som efter dramatiske forhandlinger med SAS-ledelsen i Københavns Lufthavn måtte acceptere nye forringede løn- og arbejdstidsaftaler. Det skete for at SAS’ ledelsen kunne få bankernes accept til at forny en livsvigtig kreditaftale.

Nu er det så det flyvende personale hos Finnair, der skal indstille sig på at få forringet sine løn- og arbejdstidsaftaler. Piloterne og kabinepersonalet skal nemlig forhandle nye kollektivaftaler med Finnair, da de gamle udløber ved årsskiftet. Og endnu inden forhandlingerne er gået i gang har Finnair annonceret, at det er målet, at de nye aftaler skal bidrage med besparelser på 260 millioner kroner til det spareprogram på i alt 445 mio. kroner, som Finnair er ved at implementere.

Præcis som hos SAS, så er det ikke bare lønninger, men i høj grad også hvor lang tid Finnair’s flyvende personale skal arbejde, som bliver et diskussionsemne i de kommende forhandlinger. For netværksselskaber som SAS og Finnair lider traditionelt under, at deres medarbejdere ofte arbejder langt mindre og har langt mindre fleksible aftaler end hos lavpriskonkurrenterne.

Desuden er der både hos SAS og Finnair mange penge at hente ved at få ændret på pensionsvilkårene for de løntunge ældre kaptajner.

Betingelser for profitabel vækst
For Finnair som for SAS handler det om at få personaleomkostningerne ned på et konkurrencedygtigt niveau.

“Sammen med personalet, vil vi søge at finde løsninger, der giver selskabet mulighed for at operere med omkostninger på niveau med konkurrenterne, skabe betingelser for profitabel vækst og på den måde skabe flere arbejdspladser i de næste årtier. Vi målretter besparelserne ved fornyelse af arbejdstid og kompensationsstrukturer, og en reduktion af øvrige personale-relaterede omkostninger,” siger Finnair’s administrerende direktør, Pekka Vauramo, og fortsætter:

”Sammen med medarbejderne og deres faglige repræsentanter vil vi søge at finde forskellige måder til at øge produktiviteten, men også diskutere, om vi kunne finde nogle medarbejder-relaterede omkostninger, som ikke ville påvirke medarbejdernes lønindtægter,” siger Pekka Vauramo.

I august 2011 annoncerede Finnair, at de havde som mål at reducere sine årlige omkostninger med 1,05 mia. kroner. I oktober 2012 meldte selskabet ud, at der skulle findes besparelser for yderligere 445 mio. kroner.

Finnair har netop afleveret regnskabet for andet kvartal 2013 med en omsætningsfremgang på 2,6 procent til 609,7 millioner euro og et driftsoverskud på 6,1 millioner euro.