Finnair giver nu mulighed for, at kunderne kan kompensere for deres CO2-udslip til atmosfæren. Her en Airbus A319 fra Finnair. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Finnair vil også med på miljøvognen

Finnair har introduceret en service, hvor flyselskabets kunder kan betale for deres CO2-emissioner eller reducere udledningen ved at købe biobrændstof.

Flyselskaber bliver løbende mere bevidste om at tage ansvar for miljøet. Og nu er turen kommet til Finnair.

Det finske flyselskab har taget initiativ til at tilbyde kunderne en service, hvor de kan betale tilbage på den CO2-udledning, de hver især repræsenterer på en given flyrejse. Kunderne kan således udligne deres drivhusgasudledning ved at støtte et CO2-reduktionsprojekt, som Finnair har påbegyndt.

Finnair-kunderne får desuden også muligheden for at købe biobrændstof, der er med til at skåne miljøet. Kunderne kan betale for deres CO2-emissioner med egne penge eller via optjente point fra Finnair Plus-loyalitetsprogrammet. Finnair sørger desuden for, at flyselskabets egne medarbejdere betaler via CO2-projektet.

“Vi ønsker at tilbyde de bedste løsninger til ansvarlige flypassagerer. Luftfart har flere positive økonomiske og sociale konsekvenser, og det er vigtigt, at vi arbejder hårdt på at opbygge en mere ansvarlig flyrejse. Mange vigtige produkter, vi bruger i vores dagligdag, transporteres med luftfragt. Luftforbindelser muliggør international handel og opretholder relationer, og rejsebranchen er en vigtig kilde til indkomst og beskæftigelse i mange lande,” siger Topi Manner, koncernchef i Finnair, i en pressemeddelelse.

Effektiv kogning i Afrika
Ved at betale for eget CO2-udslip i forbindelse med flyrejser er Finnair-kunderne med til at muliggøre brugen af mere effektive kogeplader til indbyggerne i det afrikanske land Mozambique. Bedre kogeplader reducerer kulforbruget og skovrydning. Kundernes betalinger overføres direkte til NEFCO, der står for Nordic Environment Finance Corporation.

En returflyvning med Finnair inden for Finland koster én euro (cirka 7,5 kroner, red.) for at få udlignet sin CO2-udledning på den pågældende rotation. Det koster to euro for en returflyvning i Europa, mens prisen er seks euro for en interkontinental returflyvning. Afgifterne er baseret på de gennemsnitlige emissioner fra passagerer og omkostninger ved at reducere et CO2-ton i projektet.

Det er som nævnt også muligt at støtte flyvninger med biobrændstof. Det anslås, at biobrændstof reducerer CO2-udledningen med mellem 60 og 80 procent alt afhængigt af råmaterialet. Det koster 10, 20 eller 65 euro for henholdsvis en returflyvning i Finland, i Europa eller interkontinentalt. Biobrændstoffet bliver fremstillet af brugt madolie fra den amerikanske delstat Californien.

SAS og DAT med miljøinitiativ
Tilbage i 2007 lancerede SAS et tiltag med at tilbyde kunderne at kompensere for den CO2-udledning, som deres flyrejse giver. Det blev introduceret ved, at kunden betaler et beløb al afhængig af rejselængden. Beløbet går derefter til at reducere CO2-udledningen i eksempelvis andre lande. Nøjagtig som tilfældet nu er med Finnair.

I juni sidste år lancerede DAT (Danish Air Transport) et tiltag, hvor de resten af året ville købe CO2-kompensation for deres indenrigsflyvninger. Initiativet skete på baggrund af, at flyselskabet ønskede at sætte fokus på debatten om flyskat. Selskabet ønsker ikke en flyskat i Danmark, som man kender det fra Sverige og Norge.

 

Relaterede artikler:

DAT gør indenrigsflyvninger CO2-neutrale

Hård norsk klimapolitik trods lavere CO2-udledning

Snart slut med svensk flyskat

SF: Flyskat skal finansiere billigere tog og færger

SAS og Norwegian splittet over biobrændstof