Flysalg sikrer rekordoverskud hos Sun-Air

Trods nedgang i ruteaktiviteterne kunne Sun-Air i regnskabsåret 2013/14 præstere et overskud på 51,5 mio. kroner før skat. Flysalg samt udbetaling af forsikringserstatning på et fly løftede resultatet.

Perioden fra den 1. oktober 2013 til den 30. september 2014 var det 37. regnskabsår fra Sun-Air of Scandinavia A/S, der har flykaptajn Niels Sundberg som indehaver.

Det blev også 37. gang, at flyselskabet kom ud med overskud, hvilket er en imponerede bedrift i et meget volatilt marked.

“Det er ikke muligt at finde et eneste rødt resultat i den tid, jeg har drevet virksomhed,“ siger Niels Sundberg, der er indehaver af og administrerende direktør i Sun-Air. Udover at have præsteret overskud 37 år i træk, kan Niels Sundberg også prale af, at være den administrerende direktør i et dansk aktieselskab, der har siddet længst på posten.

Omsætningen i flyselskabet blev i regnskabsåret 2013/14 på 474,5 mio. kroner mod 536,5 mio. kroner i det foregående regnskabsår. Tilbagegangen på omkring 12 procent bunder i en negativ udvikling i rutetrafikken samt en lavere omsætning på værkstederne og reservedelssalg.

“Tilbagegangen i omsætningen skyldes primært, at vi ikke længere flyver de to daglige afgange fra Billund til Bromma. Vi har ikke mærket yieldpresset så kraftigt, og vi har stadig en af de højeste yields blandt ruteflyselskaber i Europa. Det er muligt, når man laver et produkt, der er efterspurgt og har kvalitet,“ siger Niels Sundberg til CHECK-IN.dk.

Tjente 33,7 mio. ved flysalg
Selv om omsætningen i rutetrafikken gik tilbage fra 376,9 til 324,9 mio. kroner, formåede Sun-Air alligevel at skabe det bedste resultat i virksomhedens historie.

Salg af fly samt en forsikringserstatning på et fly indbragte samlet 33,7 mio. kroner og bidrog således væsentligt til det flotte driftsresultat.

Det er da heller ikke uden stolthed, at Niels Sundberg kan konstatere, at flyhandel indgår som en væsentlig del af virksomhedens indtjening gennem mange år.

“Jeg er fantastisk god til at handle fly, fordi jeg kan betale kontant. Jeg skal ikke først spørge i banken, og derfor får jeg ofte en god pris, når jeg køber fly,“ lyder det fra luftfartsdirektøren.

Udfordringer på Bruxelles-rute
I det regnskabsår, der tog sin begyndelse den 1. oktober sidste år, ligger der dog nogle udfordringer i rutetrafikken og venter. Sun-Air har i mere end en halv snes år fløjet mellem Billund og Bruxelles, men den 29. marts får selskabet konkurrence fra Brussels Airlines, der vil flyve to gange dagligt i konkurrence med Sun-Air.

“Vi må nok allerede nu forudse, at vi ikke kommer til at tjene penge på Bruxelles-ruten i år. Kommer vi derimod til at tabe penge, er jeg klar til at tage konsekvensen og lukke ruten,“ understreger Niels Sundberg, der er klar til at flytte flyene til mere givtige operationer.

Han peger på, at man eksempelvis i dag flyver to gange dagligt mellem Hamborg og London City, og at der er mange andre nicher i Europa eller Afrika, hvor der kan være plads til flyene.