Iraqi Airways Boeing 737-200. (Foto: Alan Lebeda)

Flyselskab med EU-forbud vil atter flyve til København

Trods forbud mod at flyve i EU er det angiveligt lykkedes Iraqi Airways at få tilladelse til at genoptage udvalgte flyvninger til København og andre europæiske byer.

Den irakiske transportminister Abdel-Hussein Abtan kunne i sidste uge offentliggøre, at Iraqi Airways vil genoptage selskabets flyvninger til Europa i nær fremtid.

“Iraqi Airways-kontorer i Irak og resten af verden vil begynde at booke flyvninger fra Bagdad, Basra og Najaf til København,” lød det i erklæringen.

Samtidig tilføjede den irakiske transportminister, at flyvninger til London, Stockholm og Frankfurt ville blive annonceret i løbet af ganske få dage.

Iraqi Airways er et af de flyselskaber, der står på EU´s sorte liste og derfor har flyveforbud i EU samt til lufthavne inden for EU. Derfor benyttede ministeren også lejligheden til at understrege, at det er ikke blevet besluttet at hæve EU-forbuddet, men at den nye “procedure” var et betydeligt fremskridt i den retning.

Benytter indlejede selskaber
Meddelelsen har bragt forvirring, idet Iraqi Airways allerede i dag flyver til København fra Bagdad, Erbil og Najaf. Selskabet har indlejet et Boeing 737-800 fly fra slovakiske Air Explore samt et Airbus A320-200 fra det tyrkiske flyselskab AtlasGlobal, således at det er muligt at betjene det europæiske marked på trods af EU-forbuddet.

Hos Iraqi Airways i København bekræfter man også, at der siden 2015 er blevet fløjet med leasede fly fra de to selskaber. Man har også erfaret, at Iraqi Airways på et tidspunkt vil flyve med egne fly, men det er endnu ikke officielt blevet bekræftet, siger en medarbejder fra Iraqi Airways til CHECK-IN.dk.

Iraqi Airways råder selv over en flåde på 27 kort- og mellemdistancefly samt fem langdistancefly. Det er disse fly, der siden 2015 ikke har haft tilladelse til at flyve i EU, og som de irakiske myndigheder håber snart at kunne få idriftsat på de europæiske ruter.

Iraqi Airways har hovedbase i Baghdad International Airport og er medlem af Arab Air Carriers Organization. Da selskabet i 2015 blev forbudt i EU var begrundelsen, at det var sikkerhedsspørgsmål samt mangel på internationale standarder i den irakiske luftfartssektor.

 

Relaterede artikler:

Iraqi Airways tilbage i CPH

Færre flyselskaber på EU´s sorte liste

Irakere på EU´s sorte liste

Indstiller CPH-rute efter flyveforbud

 

x

Læs Også

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.

Lavere CPH-takster giver ikke mere Widerøe-trafik

Det er kundernes efterspørgsel og ikke lufthavnens takster der afgør, hvor meget norske Widerøe ønsker at bruge Københavns Lufthavn som trafikkundepunkt.