Parkerede Turkish Airlines-fly i Antalya. (Foto: Kokpitaero)

Flyselskab sætter op imod 30 fly på jorden

Krisen i Turkish Airlines har fået flyselskabet til at parkere 19 fly, og i løbet af få uger ventes op imod 30 fly at være ude af drift som følge af lukkede ruter og nedskæringer.

I Antalaya Lufthavn har Turkish Airlines i øjeblikket parkeret 13 Airbus A330-200 langdistancefly og to Boeing 737-800 fly, skriver det tyrkiske medie Airporthaber.com. Flyene står i den blege vintersol med røde hætter på motorerne som et monument over den krise, der har ramt Turkish Airlines. Terrorhandlinger og indenrigspolitiske forhold har fået efterspørgslen til at falde, og dermed er det tyrkiske Star Alliance-selskab for første gang fløjet ind i voldsom turbulens.

Udover de 15 fly i Antalya har Turkish Airlines parkeret fire Airbus A320-200 i lufthavnen i Ankara, og yderligere 10 fly skulle ifølge lokale medier være på vej ud af flåden. Det er således hvert 10. fly, der tages ud af drift, da Turkish Airlines i alt har 295 fly i flåden. Ifølge Turkish Air News var der den 28. november i alt 51 fly fra Turkish Airlines, der ikke havde været på vingerne i tre dage.

Det tyrkiske flyselskab har skåret hårdt i ruteprogrammet med færre afgange samt lukninger af i alt 22 ruter, hvoraf de 17 er internationale ruter. Ruten mellem Istanbul og Aalborg er en af de lukkede ruter, mens de øvrige 16 internationale destinationer, der ikke længere beflyves er Batna og Tlemcen (Algeriet), Bordeaux (Frankrig), Karsruhe-Baden, Friedrichshafen og Münster (Tyskland), Kermanshah (Iran), Genova  og Pisa (Italien), Aqaba (Jordan), Osh (Kirgistan), Rotterdam (Holland), Kano (Nigeria), Al-Qassim (Saudi Arabien), Khujand (Tadsjikistan) samt Ivano-Frankivsk i Ukraine.

Skal leje otte fly ud
De 13 parkerede A330-langdistancefly i Antalya vidner om flyselskabets størrelse og dybden af krisen. SAS råder over i alt 16 langdistancefly af typerne A330 og A340, så de parkerede fly svarer til langdistanceflåden i et mellemstort europæisk flyselskab.

Men flyene kommer formentlig ikke til at stå længe i lufthavnen ved den tyrkiske middelhavskyst. Selskabet Cabot Aviation har netop fået til opgave at udleje otte af de 13 langdistancefly, enten som drylease, hvor det er flyet alene der udlejes, eller også som wetlease, hvor Turkish Airlines kan tilbyde at lade besætningen følge med flyet.

A330-flyene er ifølge Cabot Aviation bygget mellem 2007 og 2011 og er indrettet med 24 sæder på Business Class og 255 sæder på Economy Class. Flyene er udstyret med motorer fra den amerikanske motorproducent Pratt & Whitney af typen PW4168A-1D, og flyene har en maximum take-off vægt på 233 tons.

“Vi er stolte over at være udvalgt af Turkish Airlines til at gennemføre dette vigtige projekt, som følger i hælene på nylige opgaver fra China Airlines, Kenya Airways og SriLankan Airlines. Disse fly fra Turkish Airlines gør det muligt for en anden operatør at supplere kapacitet for at teste nye markeder på wetlease-basis eller over en længere periode på dry lease. De otte fly har også potentialet til at danne deres egen ‘mini-flåde’, selv hvis operatøren har A330´ere med en anden motortype eller sædekonfiguration,” siger vicedirektør Greg Cope fra Cabot Aviation i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

Turkish Airlines trækker sig helt ud af Aalborg Lufthavn

Turkish Airlines udskyder levering af 39 nye fly

Turkish beskærer CPH-rute kraftigt

Turkish Airlines skærer hårdt i vinterprogrammet

Udrensning i Turkish Airlines efter mislykket kupforsøg