Københavns Lufthavns bane 12/30 ligger fra øverst i midten af billedet skråt ned mod Øresund til højre i billedet. Screendump: Google Maps.

Flyselskaber i fælles front mod banelukning

En lukning af CPH’s tværbane vil have både operative, miljømæssige og økonomiske konsekvenser, lyder advarslen fra SAS, Thomas Cook Airlines og Danish Air Transport.

Tre af de flyselskaber, som har flest starter og landinger i Københavns Lufthavn, kommer nu i kor med en kraftig kritik af lufthavnens planer om at lukke den såkaldte tværbane – bane 12/30 – for at kunne opføre en ny satellitterminal og forlænge Finger B. Det er en del af lufthavnens udvidelsesplaner, der skal gøre den i stand til at håndtere 40 mio. passagerer. Men det vil få både operative, miljømæssige og økonomiske konsekvenser for flyselskaberne ikke længere at have tværbanen, lyder advarslen fra SAS, Thomas Cook Airlines og Danish Air Transport.

Banen, der – som navnet antyder – går på tværs af lufthavnens to hovedbaner. Det gør den ideel til starter og landinger ved kraftig sidevind.

”Det er helt unikt for Københavns Lufthavn, at man kan operere næsten alle dage. De dage hvor vejret er marginalt, der vil du få problemer uden tværbanen. Især når det er vinter og glat. Så skal der endnu mindre sidevind til før du ikke kan lande,” forklarer flyvechef Per Schrøder fra Thomas Cook Airlines Scandinavia, der har hjemme i Københavns Lufthavn og opererer 11 Airbus A320 og A330-fly på charterflyvninger for Spies fra lufthavne i hele Norden.

Per Schrøder, der også er tidligere flyvechef i SAS, vurderer, at der uden en tværbane vil være fem dage om året, hvor man i kortere eller længere tid ikke vil kunne operere til og fra Københavns Lufthavn.

”Jeg kan godt forstå lufthavnen vil have plads til flere passagerer. Men jeg er heller ikke i tvivl om, at det vil ramme passagerne hårdt. Det vil være hamrende irriterende for kunderne de få dage hvor vejret driller. Og det bliver rigtig dyrt for dem, der har mange operationer ind og ud af Københavns Lufthavn,” pointerer Per Schrøder og peger på især SAS og Norwegian.

Sikkerhed er alfa og omega
Hos Københavns Lufthavn har man regnet sig frem til, at omfanget af trafikforstyrrelser vil være langt mindre uden tværbanen, end flyselskaberne anslår.

“Det er naturligvis ærgerligt, at det vil føre til cirka 60 flere aflysninger om året, men til gengæld åbner vores udvidelsesplaner for, at vi kan øge antallet af operationer med 55.000,” påpeger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn og tilføjer:

”Lad mig slå det fast, så der ikke kan være nogen tvivl: Vi gør intet, der kan kompromittere sikkerheden. Sikkerhed er alfa og omega i alt, hvad vi laver – også når vi udvider lufthavnen.”

Flyve til anden lufthavn
Hos SAS er man ligesom hos Thomas Cook heller ikke begejstret for Københavns Lufthavns planer.

”Hvis vi ikke har tværbanen som alternativ til hovedbanesystemet i hård vind, vil vi være tvunget til at bruge hovedbanerne til grænsen, hvis ikke vi skal flyve til en anden lufthavn. Det er selvfølgelig sikkert for passagererne, men det kan sagtens blive en ubehagelig rystetur for vores passagerer. Det synes vi er problematisk, da vi jo altid bestræber os på at give vores passagerer en behagelig oplevelse,” forklarer chefpilot Ole Simonsen fra SAS.

Han peger desuden på den miljøgevinst der er, når tværbanen bruges som alternativ til de to hovedbaner.

”Vi bruger tværbanen til daglig, selv når det er hovedbanerne der er i brug. Alle fly der anflyver CPH fra øst, har en fordel ved at kunne bruge bane 30, når trafikken tillader det. Det sparer tid i luften og det sparer tid på jorden, fordi taxitiden til gate bliver kortere,” påpeger Ole Simonsen.

I perioden 2012-2014 brugte SAS bane 30 i alt 5.709 gange, mens hovedbanerne var i brug. Ifølge selskabets egne beregninger, så sparede man 34.245 minutter, mere end 1,1 mio. kilo brændstof og næsten 3,6 mio. kilo CO2 ved at anvende bane 30 i stedet for hovedbanerne 04R/22L og 04L/22R.

Sidder på alle omkostninger
Hos Danish Air Transport, der har indenrigsruter til Bornholm og Karup samt mange charterflyvninger og lignende ind og ud af CPH, peger direktør Jesper Rungholm på, at det vil være omkostningsfrit for lufthavnen, når flyselskaberne ikke kan lande og må sende fly og passagerer til andre lufthavne. Eller når flyene ikke kan komme afsted fra CPH.

”Vi sidder på alle omkostninger, når vi ikke kan flyve. Lufthavnen har ingen omkostninger ved det. Det har vi. Til mad, drikke og overnatning. Til repositionering af fly og besætninger, der løber ud for tid,” understreger Jesper Rungholm med henvisning til reglerne for hvor længe piloter og kabinebesætningsmedlemmer må arbejde inden de skal hvile.

Hos Københavns Lufthavn forsvarer man den planlagte lukning af tværbanen med, at forlængelsen af Finger B og opførelsen af en ny satellitterminal vil skabe flere standpladser og dermed plads til 55.000 flere årlige operationer og 40 mio. passagerer. Men det kan DAT-direktøren ikke just se nogen fordel i.

”Det vil give bedre plads til konkurrenterne. Hvilken glæde har vi lige af det,” spørger Jesper Rungholm retorisk.

Det svarer Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn, på:

“At vi udbygger lufthavnen vil naturligvis også gavne de eksisterende luftfartsselskaber, som også får plads til at vokse og skabe flere nye ruter til gavn for væksten i Danmark.”

Regeringen bør træde i karakter
Hos SAS mener man desuden, at lukningen af tværbanen er så vigtig for hele Danmarks infrastruktur, at beslutningen ikke bare kan overlades til Københavns Lufthavn. Derfor opfordrede SAS i mandags transportministeren og regeringen til at blande sig.

”Regeringen bør træde i karakter og få lavet sin egen analyse for at sikre, at der ikke findes andre løsninger som brugbare alternativer til en meget alvorlig banelukning,” sagde Lars Wigelstop Andersen, direktør for public affairs i SAS, mandag til CHECK-IN.dk.

SAS kommer dog til at vente lidt inden regeringen og transportministeren kommer på banen.

”Hvis Københavns Lufthavne vil nedlægge tværbanen 12/30, skal de i første omgang ansøge Trafik- og Byggestyrelsen, hvor sådan en ansøgning vil blive behandlet. Så længe der ikke foreligger en færdigbehandlet ansøgning, har jeg ingen kommentar til sagen,” sagde transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt mandag til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn havde sidste år 26,6 mio. passagerer. Hvis passagertallet i de kommende år vokser med optimistiske 10 procent om året, så vil man allerede i 2019 nå 38,9 mio. passagerer og 42,8 mio. passagerer i 2020. Hvis den gennemsnitlige vækst i de kommende år kun er fem procent, så vil man passere 40 mio.-mærket i 2024 med 41,2 mio. passagerer.

 

 

Relaterede artikler:

Pilot: Banelukning vil give større fejlrisiko

SAS vil have minister ind i bane-strid

CPH gør klar til at bygge ny langdistance-finger

Borgere skælder ud på Københavns Lufthavn

Krydsvind og sne gav udfordringer i CPH

Københavns Lufthavn åben igen

CPH klar med ambitiøs udbygningsplan

CPH præsenterer sin plan for fremtiden