Første eksemplar af Airbus A350 er færdig

Mandag rullede det første eksemplar af Airbus A350-flyet ud af malerhallen i Toulouse. Flyselskaberne på den arabiske halvø har allerede sat sig på 25 procent af de allerede afgivne ordrer.

Mandag den 13. maj markerede en milepæl i A350-projektet hos den europæiske flyproducent Airbus. Denne dag rullede det første eksemplar af det nye langdistancefly ud af malerhallen i Toulouse-Blagnac Airport, hvorefter det blev præsenteret for de ansatte.

Det første Airbus A350 XWB fly har ikke overraskende fået navnet “MSN001“ og skal i de kommende måneder gennemgå forskellige tests, inden det skal på sin jomfruflyvning i løbet af sommeren.

Airbus A350 er konkurrenten til Boeings langdistancefly af typen 787 og 777. Ifølge oplysninger fra Airbus er A350´eren otte procent billigere i drift end Boeings Dreamliner. Navnet XWB er en forkortelse for eXtra Wide Body.

Op til 1,9 mia. kroner
A350´eren bygges i tre varianter, henholdsvis A350-800, -900 og -1000, der lanceres henholdsvis midt i 2014, 2016 og 2017. Det officielle prisskilt på de tre modeller spænder fra 1,4 mia. kroner for den mindste op til næsten 1,9 mia. kroner for den største model i serien.

Airbus oplyser, at A350-800 er en direkte erstatning for A330-200, og det ventes, at den skal i direkte konkurrence med Boeing 787-9 Dreamlineren. Den har plads til 270 passagerer i en treklasses-konfiguration og vil have en rækkevidde på 15.400 km.

900-versionen har plads til 314 passagerer i en treklasses-konfiguration, men rækkevidden er i standardudgaven blot på 15.000 km. Den direkte konkurrent er Boeing 777-200ER fra den amerikanske flyproducent.

Flagskibet bliver A350-1000, der vil have plads til 350 passagerer i en tre-klasses konfiguration og med en rækkevidde på 15.600 km. Den skal erstatte A340-600 og kommer i direkte konkurrence med Boeing 777-300ER.

Store ordrer fra arabiske selskaber
Der er i alt afgivet 617 ordrer på A350´eren fordelt med 92 eksemplarer i 800-versionen, 415 i 900-versionen, mens 1000´eren er bestilt i 110 eksemplarer.

Launch-customer er Qatar Airways, der har bestilt 80 fly fordelt på de tre varianter. Herefter kommer Emirates med 70 fly, mens Cathay Pacific og Singapore Airlines har bestilt lige under et halvt hundrede fly hver. Sammenlagt har de tre store selskaber på den arabiske halvø bestilt 162 A350-fly, hvilket svarer til 26 procent af samtige ordrer af flytypen.

Sammenligner man med Boeing´s Dreamliner er der i dag bestilt 890 eksemplar af det amerikanske drømmefly. Her var japanske All Nippon launch-customer med i alt 66 fly af typen. Herefter følger United, Japan Airlines, American Airlines og Etihad Airways med hver et halvt hundrede Dreamliner-fly.

Selskaberne på den arabiske halvø har ikke afgivet så mange ordrer på Dreamlineren. Det er kun blevet til 101 ud af 890, hvilket svarer til 11 procent. Det er primært fordi, at Emirates har holdt sig væk fra Dreamlineren. I stedet har Etihad Airways bestilt 41, Qatar Airways 30, mens Saudia, Gulf Air og Oman Air har sat sig på de resterende.