Barcelona El-Prat lufthavnen bliver base for nyt langdistanceselskab i IAG.

IAG: Flyvelederstrejker større trussel end brændstofpriser

Flyvelederstrejker har større negativ indvirkning på den europæiske luftfart end de høje brændstofpriser, mener koncernchefen i IAG.

Høje brændstofpriser påvirker luftfarten verden over.

Flere flyselskaber har derfor nedsat forventningerne til overskud i 2018, men i Europa kæmper selskaberne med endnu en negativ faktor i forhold til økonomien.

Det drejer sig om de mange omkostninger, der er i forbindelse med strejker blandt de ansatte i flyvekontroltjenesten – altså flyvelederne.

”Fra en europæisk kontekst er den største indflydelse, at flyvelederne strejker, og at der er et rodet miljø i flyvekontroltjenesten. Det forstyrrer trafikken i Europa,” siger Willis Walsh, koncernchef i IAG (International Airlines Group), ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Markant problem
Den europæiske brancheorganisation A4E (Airlines for Europe) har anslået, at flyvelederstrejkerne i EU har kostet cirka 13,4 milliarder euro (99,7 milliarder kroner, red.) i perioden fra 2010 til 2017.

”Det er virkelig et stort problem. Vi troede, det ville blive bedre i 2018, men det bliver værre,” siger Willis Walsh om flyvelederstrejkerne.

Ryanair bemærkede tidligere på ugen, at flyselskabet grundet de mange strejker har måttet aflyse 1.100 flyvninger i maj i år sammenlignet med 43 i samme måned sidste år.

IAG består blandt andet af British Airways, Iberia og Aer Lingus, og den store luftfartskoncern har mange ekstraudgifter som følge af især franske flyvelederstrejker. Flyene må nemlig finde alternative ruter uden om det franske luftrum.

Det større besvær med at komme frem til destinationerne har fået IAG til at betale kompensation til passagererne. Flere millioner passagerer fra europæiske flyselskaber er påvirket, og udgifterne beløber sig til titusindvis af pund.

Oliepriser hæmmer overskud
Flyvelederstrejker har som beskrevet været særligt problematisk i Frankrig. Her har den offentlige sektor været stærk kritisk over for den franske regerings økonomiske reformer. Det har blandt andet bevirket, at ansatte i Air France har afholdt omkring 15 strejkedage siden februar.

De større brændstofomkostninger vil have stor indflydelse på overskuddet i luftfartsindustrien, lyder det fra IATA (International Air Transport Association). IATA forventer, at den gennemsnitslige pris på en tønde olie i 2018 vil være 70 dollars (443 kroner red.). En markant stigning i forhold til prisen på 54,90 dollars (347 kroner, red.) i 2017 og den tidligere forudsagte pris på 60 dollars (380 kroner, red.) i år.

 

Relaterede artikler:

Norwegian afviser købstilbud fra IAG

Lauda overtager NIKI for næsen af IAG

Italiensk flyvelederstrejke skaber kaos

Strejke i Air France rammer CPH-rute

Yderligere seks Air France-strejkedage i april