Icelandair udnytter airberlin-krise

Fra den 3. november vil Icelandair flyve rejsende fra Berlin-området til Nordamerika via Keflavik, og selskabet udnytter dermed den usikre fremtid for airberlin.

Det noget klichéagtige ordsprog “den enes død, den andens brød” kan med god grund indramme situationen omkring airberlin, der befinder sig i en betalingsstandsning, mens mulighederne for en rekonstruktion undersøges. Mens flyselskaber som Lufthansa, Ryanair og easyJet forsøger at overtage dele af aktiviteterne, er andre flyselskaber hurtige på aftrækkeren i forhold til at trænge ind i Berlin-markedet via organisk vækst.

Således har Icelandair været hurtige til at beslutte etableringen af en rute fra Berlin-Tegel til Keflavik International Airport med opstart fredag den 3. november. I første omgang vil Icelandair flyve tre gange om ugen på den nye rute, men fra sommeren 2018 forventes der daglige flyvninger.

Selvom airberlin i øjeblikket flyver fem gange om ugen fra Berlin til Keflavik og tre gange om ugen i vinterhalvåret, handler det ikke kun om at tilbyde flyforbindelser til tyske turister, der vil besøge vulkanøen i Nordatlanten. Det hander i ligeså høj grad om at kunne tilbyde one-stop flyforbindelser til Nordamerika fra den nordtyske lufthavn.

“Berlin bliver vores fjerde destination i Tyskland og understreger vores engagement i at styrke det transatlantiske rutenetværk ved at tilbyde passagererne flere bekvemme flyforbindelser mellem Europa og Nordamerika. Berlin er den største by i Tyskland med en rig historie, en varieret kultur og et levende natteliv, og alt dette ser vi frem til at dele med vores passagerer,” siger Birkir Holm Gudnason, der er administrerende direktør hos Icelandair.

Icelandairs indtog kommer på et tidspunkt, hvor airberlin allerede er begyndt at skære ned på de nordamerikanske ruter. I det kommende vintertrafikprogram er der netop blevet reduceret fra 11 til syv ugentlige afgange mellem Berlin og New York-JFK, mens ruten fra den tyske hovedstad til San Francisco er lukket helt ned.

Omfattende nordamerikansk rutenetværk
Med tilføjelsen af Cleveland som den seneste destination i USA kan Icelandair i det kommende sommertrafikprogram tilbyde 19 destinationer i Nordamerika, og det giver mulighed for at tiltrække passagerer, der havde overvejet at flyve med airberlin til et af det tyske flyselskabs fem destinationer i USA.

Icelandair betjener dog kun New York og Chicago, som er to af de fem airberlin-destinationer i USA. Det islandske flyselskab har ikke i dag flyvninger til San Francisco, Los Angeles og Miami, som er de resterende USA-destinationer fra Berlin-Tegel.

Det kan i stedet give muligheder for WOW air, der er Icelandairs islandske lavpriskonkurrent. WOW air flyver i dag ni gange om ugen fra Berlin-Schönefeld til Keflavik, og når vintertrafikprogrammet træder i kraft den sidste weekend i oktober, vil WOW air stadig flyve dagligt til Keflavik. Her vil det være muligt fra Keflavik at flyve videre til samtlige fem USA-destinationer, som airberlin i dag tilbyder fra Tegel i sommerhalvåret.

Dermed er der på sigt lagt op til et større slagsmål, når berlinerne kan vælge mellem 19 one-stop forbindelser til Nordamerika med Icelandair og 14 med WOW air – udover de direkte flyvninger fra den tyske hovedstad eller transferforbindelser via andre nordeuropæiske lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Fire nye USA-ruter fra Norden

Icelandair åbner rute til Cleveland

Norwegian fortryder Berlin-lukning

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Airberlin åbner to nye langdistanceruter