Ingen vil være direktør hos Air Greenland

Air Greenland har været uden topchef siden midten af maj, og bestyrelsen for det grønlandske flyselskab har vanskeligt ved at finde en ny direktør.

Lørdag den 20. maj kom der en overraskende udmelding fra bestyrelsesformand Søren Lennert Mogensen fra Air Greenland. Selskabets administrerende direktør gennem næsten fire år, Michael Højgaard, havde forladt selskabet med øjeblikkelig varsel efter “gensidig overenskomst”, som det hedder i bestyrelsessproget, når direktøren bliver nødt til at gå ufrivilligt.

Michael Højgaards exit skete blot 12 dage efter, at han på selskabets ordinære generalforsamling præsenterede et driftsoverskud på 107,6 millioner kroner før skat for regnskabsåret 2016.

Siden maj har Air Greenland derfor ledt med lys og lygte efter en ny direktør til at stå i spidsen for det grønlandske flyselskab. Men nu viser det sig, at den opgave er sværere end ventet. Det er således ikke lykkedes at finde en egnet kandidat blandt de ansøgere, der responderede på et jobopslag, der havde en ansøgningsfrist den 28. juni. Det skriver avisen AG ifølge Sermitsiaq.

Stadig i proces
Der har været en rekrutteringsvirksomhed tilknyttet, med det har tilsyneladende ikke været muligt at præsentere Air Greenlands bestyrelse for en kandidat, der opfylder bestyrelsens krav og ønsker.

“Vi er stadigvæk i proces. Jeg kan ikke oplyse hvor mange ansøgninger vi fik, men det var en del. Der har været temmelig mange ansøgninger, men det er et komplekst job, og derfor leder vi også efter en kompleks person. Og det har været lidt vanskeligere end vi havde forudset indtil videre,” siger bestyrelsesformand Søren Lennert Mortensen til det grønlandske medie.

“Sidst vi søgte, da Michael Højgaard blev ansat, var det også en hård proces. Men det lykkedes til sidst og det regner vi også med at det gør den her gang.” lyder det fra bestyrelsesformanden.

En ny type direktør
Den nye direktør skal ifølge jobopslaget besidde økonomiske og kommercielle kompetencer og have erfaring fra en stor og gerne børsnoteret virksomhed. Herudover skal der være et solidt kendskab til luftfart, ligesom det vil være en fordel at have erfaring med at begå sig i et politisk miljø.

“Vi har brug for en anden type direktør i forbindelse med en ny strategi, hvor vi skal forberede os til en markedssituation med større landingsbaner og eventuelt en kommende udskiftning i flyflåden,” sagde bestyrelsesformand Søren Lennert Mortensen i maj til CHECK-IN.dk.

Mange meninger
Der er mange på Grønland, der har en mening om, hvem der skal være ny direktør for det grønlandske flyselskab, og hvorfor det er svært at tiltrække en egnet direktør.

Christian Woldsgaard spørger på Facebook. hvorfor man ikke udpeger den konstituerede direktør Jacob Nitter Sørensen, der efterhånden kender luftfart og Grønland ret godt, mens en person ved navn Frank Mikaelsen viser at være i besiddelse af humor ved at foreslå den detroniserede direktør Gert Brask fra det tidligere Greenland Express som ny direktør.

Endelig har Mads Trans også en mening på det sociale medie: “Nu er Air Greenland jo ikke ligefrem en kæmpe koncern, men ejer en lidt ældre Airbus 330, samt 7 meget brugte DASH-8 fly, samt diverse helikopter skrammel, med en samlet omsætning på 1,22 milliarder, 621 medarbejdere og samlet 25 millioner i overskud i 2016. Air Greenland er et lille skrøbeligt selskab på lerfødder, samt underlagt et politisk fremmedfjendsk styre. Så det tror pokker at det er svært at finde en egnet direktør for Air Greenland,” lyder analysen.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Air Greenland-direktør fratræder øjeblikkeligt

Kritik af baneforlængelse i Nuuk

Danske virksomheder i spil til grønlandske lufthavnsprojekter

Air Greenland nedskriver værdi af langdistancefly

x

Læs Også

Fly lettede fra bane med snerydningskøretøjer

Et Dash 8-fly fra Air Greenland lettede fra Kangerlussuaq, mens der befandt sig flere kørertøjer i modsatte ende af startbanen og uden at der var givet tilladelse.

Air Greenland nedskriver værdi af langdistancefly

Udsigten til længere landingsbaner i flere grønlandske lufthavne får Air Greenland til at nedskrive værdien af sit langdistancefly.

Air Greenland: EU-regler rammer os hårdt

Den udskældte EU-forordning om kompensation ved aflysninger og forsinkelser gør ekstra ondt for Air Greenland. Britisk EU-exit kan betyde, at forordningen lempes.

Air Greenland øger på CPH-rute

Air Greenland fortsætter i 2017 med at øge sommer-kapaciteten på sin rute mellem København og Grønland, sådan som selskabet har gjort de foregående år.

Air Greenland med A330 på Keflavik-rute

Air Greenland gennemfører i sensommeren fire returflyvninger med A330-fly mellem Kangerlussuaq og Keflavik.

Air Greenland skal nedlægge 45 stillinger

Air Greenland mister en årlig omsætning på 75 mio. kroner efter at have tabt et udbud om flyvninger i Sydgrønland og Disko-regionen.