Istanbul Atatürk Airport.

Istanbul-lufthavn i krise

Atatürk-lufthavnen i Istanbul oplever i øjeblikket, at Turkish Airlines skærer hårdt i rutenettet, mens andre operatører også lukker ruter ned.

Selvom det er knap fire måneder siden. Og selvom det ikke lykkedes. Så kan selv et mislykket kupforsøg have stor betydning for et lands største lufthavn. Det kan man skrive under på i Istanbuls Atatürk-lufthavn.

Fra en position som Europas vidunderbarn flere år i træk med tocifrede vækstrater, som de andre storlufthavne slet ikke kunne matche, må lufthavnen nu se i øjnene, at man sandsynligvis bliver skubbet ned fra podiet, når regnskabet over Europas største lufthavne i 2016 skal gøres op om halvanden måned. Her vil Atatürk med meget stor sandsynlighed blive overhalet af både Frankfurt og Amsterdam Schiphol, og dumpe ned på en femteplads. Lufthavnen må formentlig lide den bet at kunne notere sig en negativ passagervækst.

Syv fly ud af drift
Siden det mislykkede statskup i juli har en lang række flyselskaber skåret ned på deres ruter til og fra Tyrkiet. Og nu følger italienske Alitalia trop i det selskabet om to uger lukker sin rute mellem Rom og Istanbul Atatürk, som italienerne betjener seks gange om ugen.

Alitalias annoncering af rutelukningen kommer kort tid efter at Turkish Airlines i slutningen af oktober tog syv Airbus A330-200 langdistancefly ud af drift og parkerede dem i et fjernt hjørne i badebyen Antalya’s lufthavn i det sydlige Tyrkiet.

Desuden har Turkish Airlines annonceret, at adskillige langdistanceruter ikke længere vil blive betjent dagligt, men kun fem gange om ugen. Det hænger blandt andet sammen med parkeringen af de syv Airbus A330-fly. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle fornylig, så betyder krisen i tyrkisk luftfart også, at Turkish nedlægger en lang række ruter. Her i blandt er ruten mellem Istanbul Atatürk og Aalborg, som blev fløjet sidste gang i slutningen af oktober.

Lukker fire ruter
Turkish Airlines er ikke det eneste tyrkiske flyselskab med base i Atatürk-lufthavnen, som har skåret kraftigt ned i trafikprogrammet. Det samme har Onur Air. Fire ruter fra Istanbul Atatürk til Frankfurt, München, Stuttgart og Wien, som selskabet betjente i vinteren 2015/2016, bliver ikke betjent i den kommende vintersæson. Tre andre ruter fra Istanbul Atatürk til Amsterdam Schiphol, Berlin Tegel og Paris Charles de Gaulle vil alle blive skåret ned fra syv til hver fire ugentlige flyvninger.

 

 

Relaterede artikler:

Kriseramt europæisk flyselskab skifter koncernchef

Turkish Airlines udskyder levering af 39 nye fly

Turkish beskærer CPH-rute kraftigt

Passagertal i tyrkiske lufthavne styrtdykker

Skærer ned på Tyrkiet-ruter

x

Læs Også

Cirklede syv timer i luften med syg passager

Et Airbus A330-fly fra Turkish Airlines cirklede i fredags i syv timer nær Istanbul for at nå ned på den rette landingsvægt, da en passager var blevet syg umiddelbart efter starten.

Europas største lufthavn åbner om et år

Istanbuls nye storlufthavn skal officielt åbne til oktober næste år, men forventes at modtage de første fly allerede til februar.

Ryanair trækker sig fra Alitalia-bud

Ryanair ønsker at koncentrere sig om at løse selskabets egne problemer og trækker sig derfor i budkrigen om Alitalia.

Kæmpe Dreamliner-ordre på vej

Boeing er tæt på gigantisk ordre fra Turkish Airlines på 40 787-9 Dreamliner-fly, men Airbus A350-900 kan også være interessant for den tyrkiske operatør.

Atlas Global vil øge til København

Det privatejede tyrkiske flyselskab Atlas Global overvejer daglige flyvninger fra Istanbul Atatürk til Københavns Lufthavn, efter flyene på ruten har været fuldt booket denne sommer.

Atlas Global holder fast i CPH-rute

I juni sidste år åbnede Atlas Global ruten mellem Istanbul Atatürk og Københavns Lufthavn, og det privatejede tyrkiske flyselskab holder stadig ved.