Forpladsen i Aalborg Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Jyske lufthavne frygter ikke ny takstaftale i CPH

Sammenlægningen af indenrigs-og udenrigstrafikken i Københavns Lufthavn betyder, at CPH vil kunne tilbyde bedre transferprodukter. Alligevel frygter man hverken i Aalborg eller Billund den nye konkurrencesituation.

Da Københavns Lufthavn tirsdag kunne offentliggøre rammerne for den nye takstaftale, der træder i kraft den 1. april 2015, var der i høj grad fokus på sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken i Terminal 2 og Terminal 3 for at skabe et bedre transferprodukt.

Administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn udtrykte det således:

“De rejsende og provinslufthavnene har haft et stort ønske om at styrke indenrigstrafikkens forhold i Københavns Lufthavn og dermed binde Danmark bedre sammen. Det gør vi nu. Med sammenlægningen bliver det endnu nemmere at skifte fly og rejse via Københavns Lufthavn ud i verden.“

Svagere ønske fra Billund
Det er nu ikke ubetinget samtlige provinslufthavnes ønske, at det skal være lettere at skifte fly og rejse via CPH til udlandet.

“Vi har haft en dialog med Københavns Lufthavn om, hvordan det skal hænge sammen. De andre provinslufthavne har en lidt anden profil, end vi har. Vi har knapt ønsket det ligeså meget som de andre, men set ud fra et samlet synspunkt er det et godt produkt for dem, der vælger at flyve ud i verden via Københavns Lufthavn,“ siger administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn til CHECK-IN.dk.

I dag er det en meget lille del af den sydjyske lufthavns passagerer, der rejser ud af Københavns Lufthavn via de fem daglige SAS-afgange fra Billund. Derfor forventer Billund-direktøren heller ikke, at det vil betyde noget rent konkurrencemæssigt, at det nu bliver lettere for SAS-kunderne at skifte fly i København.

“Det vil have en marginal effekt på passagerstrømmene. Det afgørende er, hvilke flyforbindelser, der er til rådighed samt billetprisen. I Københavns Lufthavn er der ikke så mange langdistanceruter som i Frankfurt, Paris og Amsterdam, og de sidste 500 til 800 kroner på en længere rejse, tror jeg ikke kan flytte ret meget til Terminal 3,“ vurderer Kjeld Zacho Jørgensen.

Skærpelse af konkurrencen
Noget anderledes ser det ud i Aalborg Lufthavn, der til forskel fra Billund Lufthavn har indenrigstrafik som det største passagersegment i lufthavnen.

“Københavns Lufthavn vil stå sig bedre i konkurrencen med de direkte udenrigsruter fra Aalborg Lufthavn. Det skærper konkurrencen, så vi alle bliver bedre. Vi ved af erfaring, at indbyrdes konkurrence skaber energi, og det vil i sidste ende betyde, at passagererne får bedre produkter og lavere priser,“ siger administrerende direktør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn til CHECK-IN.dk.

I den nye takstaftale er der indarbejdet en stigning på passagerafgifterne på indenrigsflyafgangene, mens det bliver en smule billigere per passagerer at rejse internationalt fra Københavns Lufthavn. Passagerafgiften ventes at stige fra de nuværende 46 kroner til omkring 100 kroner per passagerer, der vil rejse fra København til eksempelvis Aalborg.

Det vil betyde, at Aalborg Lufthavn vil få svært ved at udvikle indenrigsruten til København og tiltrække nye operatører, der kan give øget konkurrence.

“Vi kunne godt tænke os en tredje operatør på indenrigsruten til København, for passagertallet kunne sagtens være højere. Det kræver blot, at priserne kommer ned ved at reducere omkostningerne, og Aalborg Lufthavn har allerede vist vejen ved at holde vores afgifter i ro i lang tid. Men hvis Københavns Lufthavn arbejder i den modsatte retning, bliver det rigtig svært,“ mener Søren Svendsen.

Som billedet tegner sig lige nu, er det indenrigstrafikken, der kommer til at betale for, at andre flyselskaber kan flyve en smule billigere på udenrigsruterne fra København, mener den nordjyske lufthavnsdirektør.