Flysæder i Norwegians Boeing 737-800.

Norwegian hæver gebyrer med 33 procent

Norwegian er som andre flyselskaber i Norden under et hårdt prispres. Nu hæver det norske lavprisflyselskab gebyrerne for bagage og sædevalg og indfører særlige Plus-pakker på samtlige selskabets ruter.

Det hårde prispres i det nordiske marked begynder at sætte sine spor. SAS har hidtil forsøgt at klare sig igennem ved at fastholde sine priser på bekostning af færre passagerer i flyene. Norwegian har derimod gået den modsatte vej og har sat priserne ned, hvilket da også i januar sikrede flyselskabet flere passagerer.

Men der er tilsyneladende også en grænse for indtjeningspresset hos Norwegian. Derfor har det norske lavprisflyselskab uden varsel hævet gebyrer for sædevalg og bagage med omkring 33 procent.

På de korte indenrigsruter – herunder de to indenrigsruter i Danmark – har passagererne hidtil betalt 49 kroner per strækning for sædevalg samt 49 kroner for indcheckning af et stykke bagage. Det betød, at en returrejse med sædevalg og indchecket bagage har haft et tillæg på 196 kroner. Fremover vil tillægget hedde 65 kroner, således at der skal 260 kroner oveni en returrejse med bagage og sædevalg. Det svarer til en stigning på 33 procent.

Indførelse af Plus-pakker på samtlige flyvninger i rutenettet skal tilsyneladende medvirke til at skabe øget interesse for at bestille sæde og tage bagage med. En Plus-pakke på de korte indenrigsruter koster således 89 kroner per strækning, hvor sædevalg og bagage er samlet i ét tillæg. Dermed kan man ifølge Norwegian spare 41 kroner per vej.

For de rejsende, der hidtil har betalt for såvel sædevalg og bagage, bliver en returbillet på de korte indenrigsruter18 kroner billigere. Men hele øvelsen går ud på, at få flere til at vælge Plus-pakken og dermed skabe en øget nettoindtægt for selskabet.

Differentierede gebyrsatser
Hos Norwegian er gebyrsatserne stærkt differentierede, hvilket kan gøre det svært at få overblik over, hvor meget, der skal betales i gebyrer. I øjeblikket findes der syv geografisk opdelinger, hvor gebyrerne varierer afhængig af flyveturens længde, og hvorvidt der er tale om storbyruter eller eksempelvis ruter til Middelhavet.

Gebyrer for bagage og pladsreservation
(priser i danske kroner)

Rutetype Bagage pr. vej Sædevalg pr. vej
Indenrigs – korte ruter 65 65
Indenrigs – lange ruter 65 65
Europa – storby 90 90
Middelhavet 120 120
Middelhavet – lange ruter 140 140
USA 240 240
Thailand 240 240

Kilde: Norwegian

De danske indenrigsruter fra København til Aalborg og Karup går ind under kategorien korte indenrigsruter, mens hovedparten af de lange indenrigsruter er koncentreret omkring Norge samt to i Sverige.

Storbydestinationerne samt destinationerne ved Middelhavet giver sig selv. De såkaldte lange flyrejser til Middelhavet definerer Norwegian som Agadir, Dubai, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, Madeira, Marrakech, Tel Aviv og Tenerife.

Hos Norwegian forklarer man de ændrede gebyrsatser og de nye Plus-pakker således:

“Mulighederne for at sammensætte rejsen efter behov og budget vil fortsat være de samme. Man kan naturligvis også bortvælge alle tillæg. Ved at indføre en pakkepris på tillæg, gør vi det enklere, når man ønsker flere tillægsydelser på rejsen,“ fortæller Brand Manager, Julius E. Støback, til CHECK-IN.dk.

Norwegian har dog ikke ønsket at forklare baggrunden for de pludselige gebyrstigninger. Det vil svært at begrunde prisstigningerne med højere brændstofpriser.Markedsprisen på flybrændstof er nemlig i dag på 981,90 amerikanske dollars for en metrisk ton. Dermed er brændstofprisen faldet med 6,2 procent i løbet af et år.