Koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian (Foto: Norwegian/PR)

Kjos: Alvorlige svagheder i information

Norwegian-bossen Bjørn Kjos erkender, at flyselskabet ikke har været dygtig nok til at informere passagererne ved de mange forsinkelser på langdistanceruterne. I weekenden strandede 285 passagerer i 20 timer i Bangkok.

Norwegians langdistancemareridt synes ingen ende at ville tage. Trods flere krisemøder med flyproducenten Boeing samt opstramning på procedurer flyver det norske lavprisflyselskab stadig ind i massive forsinkelser på langdistanceruterne.

Senest i går, hvor Dreamliner-flyet EI-LNA blev forsinket i 20 timer i Bangkok. Først blev afgangen forsinket halvanden time på grund af en bremsefejl, og da flyet endelig taxiede ud fra gate F6 blev der konstateret en defekt ventil til en af brændstoftankene på højre vinge. Det betød, at 285 passagerer måtte indkvarteres på hotel i den uroplagede thailandske hovedstad.

Men forinden måtte passagererne vente i adskillige timer, før der blev tilbudt mad og drikke fra Norwegian. Flyet var planlagt til at afgå kl. 09.00, men først efter en ventetid på otte timer kunne de strandede passagerer blive bespist, da de nåede frem til det af Norwegian tilbudte hotel.

“Norwegian burde i det mindste have tilbudt en flaske vand, da vi sad og ventede i lufthavnen i næsten otte timer,“ skriver en af de 285 passagerer, Kari Asdal, på Facebook.

Hos Norwegian erkender informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, at det var en fejl, at passagererne først fik tilbud fortæring efter mere end otte timer.

“Vi uddeler altid måltidskuponer efter tre timers forsinkelse, men der er sket en fejl i dette tilfælde.“

Flyet fra Bangkok forventes at lande i Oslo kl. 11.05 mandag formiddag mod oprindeligt kl. 14.55 søndag eftermiddag. Forsinkelsen på over 20 timer skyldes udbedring af defekterne samt efterfølgende krav om hviletid til besætningen.

Det var ikke alene flyafgangen fra Bangkok til Oslo, der blev ramt af forsinkelser i løbet af søndagen. Således ankom flight DY7206 fra Bangkok, opereret af EI-LNC, først i Stockholm kl. 17.30 med næsten tre timers forsinkelse. Umiddelbart herefter blev flyet sendt videre til Oslo, hvor det skulle gennemføre den planlagte afgang fra Oslo til New York kl. 18.00. Men dette fly kom først afsted kl. 21.00 – også med tre times forsinkelse.

Alvorlige svagheder i passagerinformation
Norwegians topchef Bjørn Kjos gav i sidste uge i et opsigtsvækkende interview med nyhedsbureauet Bloomberg udtryk for, at Boeings ingeniører manglede ekspertise til at kunne udbedre de mange fejl, som Dreamliner-flyene var blevet ramt af.

Men Norwegian-bossen ser lys forude, da tre nye Dreamliners vil blive leveret i løbet af foråret, således at langdistanceflåden vil være på seks enheder i begyndelsen af juni måned. De kommende tre fly vil blive leveret med opdateret software, således at nogle af de fejl, som det norske lavprisflyselskab hidtil er blevet ramt af, vil være elimineret.

“Når vi når frem til sommeren, vil vi have en meget bedre fleksibilitet til at flytte fly rundt end vi har i dag, eller i hvert fald ikke hver dag,“ sagde Bjørn Kjos i Bloomberg-interviewet.

I mellemtiden vil Bjørn Kjos og Norwegian bruge tiden på at genskabe tilliden hos flyselskabets passagerer. Norwegian var omkring jul og nytår udsat for en kraftig mediedækning af de mange langdistanceforsinkelser, hvilket har givet flyselskabet ridser i lakken.

“Vort system viste alvorlige svaghedstegn omkring passagerinformation. Pressen var helt i sin gode ret til at skrive om det,“ mener Bjørn Kjos.

Men passagerinformationen er ikke blevet bedre. Søndag bekræftede informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson overfor CHECK-IN.dk, at Norwegian stadig oplever tekniske problemer med det SMS-system, der skal sende informationer til passagererne i forbindelse med forsinkelser.

En brugerundersøgelse på websitet hos den norske tabloidavis VG afslører i øvrigt, at kun 17 procent af næsten 24.000 brugere foretrækker Norwegian på langdistanceruter, mens hele 46 procent helst vil flyve med SAS. Næsten 33 procent foretrækker andre flyselskaber, mens fire procent af besvarelserne er neutrale.