Photo © LHR Airports Ltd.

London og Paris stadig i europæisk lufthavnstop

Konkurrencen er hård mellem de fem store megahubs i Europa. I øjeblikket er formkurven bedst i Frankfurt og Paris, mens Heathrow Airport stadig er i top.

August var endnu en måned med massiv vækst i Frankfurt Lufthavn. Den tyske storlufthavn, der er ejet af lufthavnsoperatøren Fraport AG, havde i august 6,8 millioner passagerer gennem terminalerne, og det svarede til en vækst på 8,1 procent i forhold til samme måned sidste år.

Den markante vækst blev skabt på trods af en større politiaktion i Frankfurt Lufthavn den 7. august, da en familie på fire personer ved en fejl var sluppet igennem sikkerhedskontrollen, hvormed en række flyvninger måtte aflyses som følge af rømning af en del af terminalområdet.

Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris havde også en pæn passagervækst i august, selvom det ikke var på hele samme niveau som de tyske kolleger. I alt 7.163.347 passagerer rejste gennem CDG, og det var 4,5 procent flere end i august sidste år.

Passagerudvikling europæiske megalufthavne – august 2018

Lufthavn August Vækst År til dato Vækst
London Heathrow Airport 7.671.950 + 2,6 % 53.556.603 + 2,7 %
Paris-Charles de Gaulle 7.163.347 + 4,5 % 48.237.737 + 3,5 %
Amsterdam Schiphol 6.844.251 + 0,7 % 47.664.571   + 4,0 %
Frankfurt Airport 6.798.610 + 7,5 % 46.346.722 + 8,7 %
Istanbul Atatürk Airport 6.628.038 – 0,2 % 45.605.870 + 8,7 %
Kilde: Lufthavnene

 

Heathrow på suveræn førsteplads
Selvom der er flotte vækstrater i Frankurt og tildels også i Paris, så er der stadig langt igen, hvis London Heathrow Airport for alvor skal trues på positionen som Europas største lufthavn. I august rejste 7.671.950 passagerer til og fra den britiske storlufthavn, hvilket svarer til en fremgang på 2,6 procent. Det var en halv million flere passagerer end i Paris-CDG, og år til dato er der tale om et forspring på flere end fem millioner passagerer.

Til gengæld ser det ud til, at dampen er gået af Istanbul Atatürk Airport, der lagde ud med tocifrede vækstrater i begyndelsen af året. De seneste to måneder har der været passagertilbagegang i den tyrkiske lufthavn, der 1. november bliver erstattet af Istanbul New Airport.

KLM-knudepunktet i Amsterdam-Schiphol er også udfordret på væksten, der de seneste to måneder har været under en procent. Lufthavnen har nået sin kapacitetsgrænse, og i stedet afventer man, at godkendelserne skal være klar til, at lavpris- og charterlufthavnen Lelystad Airport inden længe skal aflaste den hollandske hovedstadslufthavn.

 

Relaterede artikler:

Frankfurt med størst vækst blandt megahubs

Passagerrekord i Europas største lufthavn

Schiphol tættere på Heathrow

De 20 største europæiske lufthavne i 2017