KLM-fly i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Foto: Sascha Porsche / Wikimedia Commons.

Schiphol tættere på Heathrow

I april er Schiphol Airport i Amsterdam endnu engang over seks millioner passagerer og er atter den næststørste lufthavne i Europa målt på antallet af passagerer.

Væksten i KLM-knudepunktet i Schiphol Airport har været enorm gennem de senere år. I 2017 var lufthavnen tæt på at passere Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris som den næststørste lufthavn i Europa.

Udviklingen ser ud til at fortsætte i 2018, selvom Schiphol principielt har nået sit kapacitetsloft. Passagertallet voksede i april med 3,0 procent til 6.023.935 passagerer. År til dato er væksten på hele 6,7 procent til samlet 21.261.360 passagerer i de første fire måneder. Der er ikke længere så langt op til London Heathrow Airport, der i april med 6.581.579 passagerer beholdt førerpostionen som den største lufthavn i Europa og den syvendestørste i hele verden.

Schiphols andenplads i den europæiske top5. betyder, at man i april har holdt lufthavnene i Istanbul og Frankfurt bag sig, selvom de også har fart på i disse år. Således er Atatürk-lufthavnen i Istanbul i april endnu engang Europas tredjestørste med i alt 5.978.591 passagerer, og Frankfurt Airport følger lige efter med 5.744.042 passagerer.

Sammenlagt har Istanbul-Atatürk dog overtaget andenpladsen lige efter London-LHR, men der er stadig et stykke vej igen, og det bliver først i den nye Istanbul New Airport, der åbner i slutningen af oktober i år, at der kan blive tale om et tronskifte blandt de europæiske lufthavne.

Passagertal i top5 lufthavne i Europa, april 2018

Nr. Lufthavn APR ÆNDR. ÅTD ÆNDR.
 1. London-LHR 6.581.579 -2,2 % 24.270.857 +1,6 %
 2. Amsterdam  6.023.935  +3,0 %  21.261.360  +6,7 %
 3. Istanbul-Atatürk 5.978.591 +10,3 % 21.517.422 +18,2 %
 5. Paris-CDG  5.754.318  -3,5 %  21.342.459  +2,3 %
 4. Frankfurt Lufthavn  5.744.042  +5,8 %  20.175.873  +8,7 %
Kilde. Lufthavnene

 

London og Paris står svagest
Den helt store taber blev Paris-Charles de Gaulle, der i april fik en passagertilbagegang på 3,5 procent til i alt 5.754.318 passagerer. Det skyldes de mange strejkedage blandt Air France-personalet i forbindelse med den langvarige lønkonflikt. Sammenlagt blev det til en vækst på 2,3 procent i årets fire første måneder af 2018, hvilket bringer lufthavnen ned på en samlet tredjeplads og med udsigt til at kunne ende året på en fjerdeplads, hvis Amsterdam-Schiphol fortsætter væksten.

Umiddelbart ser det ud til, at Istanbul-Atatürk på sigt bliver førsteudfordrer til Heathrow Airport, mens Schiphol skal kæmpe med Paris-CDG om en permanent tredjeplads, og samtidig skal Paris-CDG skal se sig tilbage og undgå at blive overhalet af Frankfurt.

Dermed er der nogle store markedsbevægelser i gang, der i løbet af få år kan vende op og ned på et igennem mange år konstant billede af de store europæiske lufthavnens rangorden.

 

Relaterede artikler:

Paris-CDG og Amsterdam-Schiphol er overhalet

Amsterdam-Schiphol har stødt mod loftet

Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol

To døgn til at flytte mellem Istanbul-lufthavne

Her er verdens største lufthavne i 2016