Ny Business Class-kabine i Boeing 777-9. (Foto: Lufthansa)

Lufthansa løfter sløret for ny Business Class

I 2020 vil Lufthansa få leveret den første Boeing 777-9, og det betyder samtidig, at der kommer helt nye Business Class-kabiner i flyene.

Trofaste Lufthansa-kunder kan godt begynde at glæde sig til et nyt kabinekoncept, som det tyske Star Alliance-selskab netop har præsenteret.

I 2020 vil Lufthansa få leveret det første af 20 Boeing 777-9 fly (en variant af Boeing 777X, red.), og flyene vil blive indrettet med helt nye Business Class-kabiner. Ifølge de meget sparsomme oplysninger fra Lufthansa vil den forreste kabine i flyet have skiftevis tre og fire sæder på tværs, så alle passagerer får en gangplads og dermed ubesværet adgang til at bevæge sig rundt i flyet.

Der vil også blive installeret større HD-skærme til IFE-underholdningssystemet, og der vil blive mere fralægningsplads. Generelt fortæller Lufthansa, at der bliver mere privatliv og bedre sovemuligheder i den nye Business Class-kabine.

Ny Lufthansa Business Class på Boeing 777-9 (Foto: Lufthansa)

Den nuværende Business Class-kabine på Lufthansas langdistancefly blev for første gang præsenteret på ITB-rejseudstillingen i 2012, og  kabinen blev først installeret i selskabets nye Boeing 747-8, der kom i flåden samme år. Det har varet næsten fire år at gennemføre udrulningen af de nuværende kabiner på langdistanceflyene.

Kan have forkøbt sig
Lufthansa har tilbage i november 2013 bestilt 20 eksemplarer af det store langdistancefly, der vil kunne have plads til omkring 400 passagerer, hvilket er omkring 40 flere end i Boeing 777-300ER-varianten.

Herudover var Lufthansa oprindeligt udset til at blive global lanceringskunde for det nye Boeing-fly, som det tyske flyselskab også var det til Boeing 737 og Boeing 747-8. Men i mellemtiden er Lufthansa blevet overhalet af Emirates, der bliver først med den nye 777-variant.

De første Boeing 777-9 skal leveres fra 2020, men Lufthansa er i mellemtiden blevet i tvivl om, hvorvidt det var den rigtige beslutning at bestille hele 20 fly af den nye variant.

“Jeg er ikke sikker på, om vi egentlig har bestilt nok A359´ere og måske for mange 777X´ere. Vi må nu overveje, om vi kan aftale med Boeing, at vi kan få de nye 777X ind over en længere periode eller øge vores indtjening, så vi kan finansiere en lidt større flådeinvestering,” sagde koncernchef Carsten Spohr, ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, for et par måneder siden ved et internt møde for de ansatte.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa på vej med nyt Business Class-sæde

Verdenspremiere på nye Lufthansa-sæder

Lufthansa går i luften med restaurant-service

Flet tæer med sidemanden hos Lufthansa

x

Læs Også

Lufthansa-jumbojet på tysk indenrigsrute

Fra den 1. november vil Lufthansa benytte 371-sæders Boeing 747-jumbojet på indenrigsruten mellem Frankfurt og Berlin.

Lufthansa åbner USA-rute fra Berlin

For første gang i 16 år vender Lufthansa tilbage til Berlin-Tegel med en langdistancerute, men det tyske flyselskab også vil etablere en USA-rute fra Düsseldorf.

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.

Endnu en Doha-rute må lukke

Lufthansa ophører med at beflyve Doha i ørkenstaten Qatar ved udgangen af sommertrafikprogrammet.

Lufthansa-service på autopilot

ANMELDELSE: Lufthansa leverer teknisk set et godt og punktligt produkt, og kabinepersonalet havde slået autopiloten til. Man savner den nære og personlige service.