Direktør og medejer i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, foran vandflyet i Aarhus Havn. Foto: Danny Longhi Andreasen

Manglende miljøgodkendelse kan true vandflyrute

Hvis ikke Nordic Seaplanes inden nytår får forlænget den nuværende miljøgodkendelse i København, kan det være slut med den populære vandflyrute.

’Vi flyver i hvert fald frem til jul.’

Sådan afslutter administrerende direktør i Nordic Seaplanes, Lasse Rungholm, et oplag på selskabets Facebook-side søndag aften, hvor han redegør for status på vandflyruten.

Nordic Seaplanes har gennem længere tid arbejdet på at få fremtidssikret virksomheden, så vandflyet kan fortsætte med at tilbagelægge de 45 minutter mellem Aarhus Havn og Københavns Havn.

Fremtiden afhænger af kun én enkelt ting: at sikre den fremtidige miljøgodkendelse i København. Den nuværende miljøgodkendelse udløber den 29. marts 2019, og hvis ikke denne bliver forlænget inden årets udgang, er vandflyruten alvorligt udfordret på sin eksistens.

Uvis fremtid
I første omgang fik Nordic Seaplanes i oktober sidste år afvist en ansøgning om at få lov at flyve permanent – og udvide antallet af operationer via endnu et fly – i Københavns Havn. Selskabet påklagede straks afslaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet, der er i mellemtiden er udflyttet fra København til Viborg. Og siden er der ikke sket yderligere i sagen, meddeler flyselskabet.

Nordic Seaplanes har derfor den 14. august i år ansøgt Københavns Kommune om at få en midlertidig forlængelse af den nuværende miljøgodkendelse, så flyselskabet også kan operere på vandflyruten i hele 2019. Lasse Rungholm og de 20 ansatte holder derfor vejret, imens Københavns Kommune behandler ansøgningen.

CHECK-IN.dk spørger Lasse Rungholm, hvor frustrerende han synes, den uvisse situation er. Hertil lyder svaret prompte ud fra en skala fra 1 til 10:

”12!” siger han og sætter flere ord på.

”Vi har investeret 40 millioner kroner, og vi ved ikke, om vi er her om tre måneder eller ej. Det er useriøst. Det er dog ikke kun kommunens skyld. Det er også hele forvaltningsapparatets, for klagesagen ligger hos Miljø- og Fødevareklagenævnet. Og der har den ligget i et år.”

Uenighed om støjniveau
I sidste uge holdt Nordic Seaplanes og Københavns Kommune et møde for at tale om ansøgningen om at forlænge den nuværende miljøgodkendelse. Kommunen er gået i gang med sagsbehandling, og der venter en høringsperiode inden længe.

”Kommunen siger, vandflyet støjer for meget. Og det, mener vi ikke, er rigtigt. Man vurderer ud fra noget, der hedder Miljøstyrelsens Flystøjvejledning. Dels deler den landets flyvepladser op i forskellige kategorier med forskellige støjgrænser. Men under alle omstændigheder har vi fået lavet en de facto-støjmåling af flyet, som viser, at vi også er under den grænse, som kommunen påstår skal gælde,” forklarer Lasse Rungholm.

Det er udelukkende den endelige miljøgodkendelse fra Københavns Kommune, der mangler at falde på plads for Nordic Seaplanes. Alle andre godkendelser og tilladelser er der styr på, lyder det. Forskellen mellem Aarhus Havn og Københavns Havn er, at vandflyet lander og ligger til helt ude på industrihavnen i Aarhus, hvor der kun er erhverv. I København ligger flyet til ved Nordre Toldbod, og der er kun få beboelsesejendomme på Langelinie.

”Der ligger nogle beboelsesejendomme på Langelinie, og herfra er der kommet klager over støj og lugt. Men størstedelen er afvist af kommunen. Så spøgsmålet er, om det hele bare er en misforståelse, og at det – måske – alligevel ikke vil lykkes. Det tror vi i hvert fald på,” fortæller Lasse Rungholm.

Ønsker afklaring inden nytår
Da alle ansatte hos Nordic Seaplanes har tre måneders opsigelse, håber flyselskabet, at der hurtigst muligt – og senest inden nytår – vil falde en afgørelse i ansøgningen om at få forlænget den nuværende miljøgodkendelse. Men på længere sigt skal flåden gerne udvides.

”Ved at få forlænget den nuværende miljøgodkendelse kan vi flyve videre, som vi har gjort i år. Men det kan vi ikke blive ved med, for det er useriøst at drive et luftfartsselskab med én flyvemaskine. Det svarer til, at man laver et busfirma, og så kører man med bussen hele natten, men hvad sker der, når den bryder sammen. På et eller tidspunkt sker der noget. Det er jo teknik,” siger Lasse Rungholm.

”Hvis vi får tilladelse til at flyve videre i 2019, så gør vi det – og med ét fly. Men vi skal have lov at flyve med to fly, ellers giver det ingen penge.”

Lasse Rungholm oplyser, at Nordic Seaplanes har mange udsolgte afgange, en god økonomi, glade passagerer og et godt samarbejde med de fleste myndigheder.

 

Relaterede artikler:

Overskud på vandflyrute

Kort rejsetid og internet gør vandfly populært

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS

Vandflyrute i luften på onsdag

Hver syvende Nordic Seaplanes-kunde er fra SAS