Emirates-pilot (Foto: Emirates Airline)

Mellemøsten-selskaber på pilotjagt i København

Emirates og Qatar Airways vil afholde rekrutteringsmøder i København i håbet om at tiltrække skandinaviske piloter.

Det er en kendt sag, at danske og skandinaviske piloter nyder stor faglig anerkendelse i det internationale luftfartsmarked, og det er også en af årsagerne til, at de to store mellemøstlige flyselskaber, henholdsvis Emirates og Qatar Airways, kommer forbi København i bestræbelserne på at tiltrække nye piloter.

Emirates lægger således den 17. november vejen forbi København i forbindelse med en større rekrutteringskampagne. På Marriott Hotel i København vil selskabet afholde to sessioner, hvor interesserede piloter kan møde op og høre mere om jobmulighederne.

Så drømmer man om at flyve store langdistancefly som Airbus A380 eller Boeing 777, så kunne Emirates være en af genvejene til dette, og Dubai-selskabet kan tilbyde pilotopgaver på både passager- og fragtfly.

Som pilot på fragtflyene får man tilbudt en kontrakt med 28 dage og ude og 13 dage hjemme, og herudover lokker Emirates generelt med fordelagtige lønforhold, læge- og tandlægeforsikring, ferieoverenskomst og betalt bopæl i Dubai.

Med mere end 200 nye fly i ordrebogen skulle der også være garanti for varig beskæftigelse.

Mange flytyper hos Qatar Airways
Når Emirates-roadshowet har forladt København, går der et par uger, hvorefter konkurrenten Qatar Airways indtager scenen. Det bliver på Radisson Blu Scandinavia Hotel, hvor Doha-selskabet vil afholde to sessioner hver dag både den 4. og 5. december.

Her søger man kaptajner og first officers til hele flåden, der består af hele Airbus-serien, henholdsvis A319/A320/A321/A330/A340/A350 og A380. Herudover er der også muligheder for at komme til at flyve Boeing 777 og 787 Dreamliner, der også er en del af flåden.

For begge selskaber gælder det, at det sessionerne er åbne for alle interesserede, og at der vil være piloter til steder, der alle er ansat i det respektive flyselskab, så det vil være muligt at danne sig et indtryk af arbejdsforholdene. De udvalgte pilotrepræsentanter fortæller dog angiveligt kun, hvad selskabets ledelse ønsker at få videreformidlet.

I øjeblikket er der i hele Europa stor mangel på erfarne piloter, så det vil være muligt at vælge og vrage blandt de mange tilbud, hvis man er en erfaren pilot med den rigtige typerating og samtidig er flytbar rent geografisk.

 

Relaterede piloter:

CityJet har svært ved at finde piloter til SAS-flyvninger

Norwegian lokker airberlin-piloter

Ryanair vil hente piloter i Qatar

Piloter står i kø for at flyve for SAS

Norwegian vil hyre piloter i Mellemøsten