Norwegians Boeing 787-9 Dreamliner forud for levering i Seattle. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian-fly skadet i Københavns Lufthavn

Norwegians nyeste Boeing 787-9 Dreamliner-fly har siden den 21. marts været ude af drift efter en jordskade i Københavns Lufthavn.

Norwegian er løbet ind i en storm af vrede kundehenvendelser som følge af, at det nyeste af selskabets tre Boeing 787-9 Dreamliner-fly i øjeblikket er under reparation efter en skade, som flyet fik på vej ud af en hangar i Københavns Lufthavn efter et mindre eftersyn.

Flyet – med registreringen LN-LNL – ankom tirsdag den 21. marts til Københavns Lufthavn efter en flyvning fra Fort Lauderdale, og herefter skulle flyet i hangar til en lille eftersyn. Her gik det tilsyneladende galt på vej ud af hangaren, hvor flyet ved en påkørsel fik skader på ydersiden af skroget. I første omgang håbede Norwegian, at skaden kunne repareres relativt hurtigt, så det ikke ville påvirke sommertrafikprogrammet, der trådte i kraft den 26. marts. Men flyet er stadig ikke kommet på vingerne.

“Det er korrekt, at LN-LNL har været ude af drift i et stykke tid. Dette skyldes en skade, som kom, mens flyet var på jorden i Københavns Lufthavn. Flyet vil komme tilbage i operation så hurtigt som muligt,” bekræfter pressechef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

I stedet har Norwegian været nødt til at indleje et 18 år gammelt Airbus A330-200 fly (registrering EC-MNY, red.) fra spanske Wamos Air, og dette fly skal indtil den 24. april benyttes på ruten mellem London-Gatwick og New York-JFK, hvorefter det forventes, at det beskadigede Dreamliner-fly kan komme tilbage i drift.

Reserveflyet fra Wamos Air er indrettet med 20 sæder på Business Class samt 307 sæder på Economy Class. Det er lidt mindre end den nye Dreamliner, der hos Norwegian har plads til 35 passagerer i Premium Economy samt 309 i Economy Class.

“Værre end Ryanair”
Det har skabt en storm af vrede kundehenvendelser, at Norwegian i en måned har været nødt til at indsætte det ældre Wamos Air-fly på London-New York ruten i stedet for det nye Dreamliner-fly.

Business Class-kabinen i Wamos Airs Airbus A330-200. (Foto: Wamos Air)

Flere kunder fortæller samstemmende på de sociale medier, at de ikke vil flyve med Norwegian igen. Der klages over en uhøflig besætning, begrænset benplads, dårligt fungerende IFE-system, dårlige sæder, manglende WiFi samt fraværet af strømstik i sæderne.

“Jeg troede aldrig, at jeg skulle komme til at sige dette, men det var værre end Ryanair. I det mindste kan man købe mad og drikkevarer hos dem. Der var ingenting – gentager ‘nada’ – i mange timer,” skriver Anthony Oliver i en kommentar.

Det er formentlig ikke alle kunderne, der har været utilfredse. De kunder, der måtte have købt et Premium Economy-produkt hos Norwegian, har fået tilbudt lie-flat Business Class-sæder hos Wamos Air, og det har formentlig været en bedre oplevelse end Norwegians produkt, hvor sæderne i den forreste del af kabinen blot er såkaldte “recliner seats”.

“Vi har lejet Wamos Air til at operere vores London-New York rute indtil den 24. april for at undgå at aflyse flyvninger. Vi anerkender, at denne ændring ikke nødvendigvis lever op til vores kunders forventninger, og vil vil gøre alt, hvad der er muligt, for at vores kunder bliver tilfredse. Norwegian vil give passagerer, der ikke ønsker at rejse på disse flyvninger, muligheden for at ombooke eller få hele beløbet refunderet,” siger en talsmand fra Norwegian i Storbritannien til Travel Weekly.

Wamos Air var tidligere kendt som Pullmantur og har tidligere fløjet for Norwegian med selskabets Boeing 747-400 jumbojets.

 

Relatererede artikler:

Flere Premium-sæder i Norwegian-fly

Norwegians 787-9 får debut i London

Langdistancetab på en million om dagen

Stadig reservefly hos Norwegian

Jumbojet-hjælp til Norwegian