Premium-sæder i Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Flere Premium-sæder i Norwegian-fly

Norwegian vil som følge af stor efterspørgsel øge antallet af Premium-sæder med 60 procent på alle de kommende Boeing 787-9 Dreamliner fly leveret fra 2018.

Norwegian har i modsætning til det store netværksflyselskaber ikke et decideret Business Class-produkt med lie-flat beds. I stedet tilbyder det norsk-irske lavprisflyselskab et såkaldt Premium-produkt på selskabets interkontinentale flyvninger med Boeing 787 Dreamliner-fly.

Den lille Dreamliner-version 787-8 er hos Norwegian indrettet med 32 sæder i Premium-sektionen og 259 i Economy. Derimod har 787-9 versionen 35 Premium-sæder og 309 sæder i Economy Class.

Men 35 sæder er tilsyneladende ikke nok til at dække efterspørgslen, hvorfor Norwegian har besluttet at øge fra 35 til 56 sæder i Premium på de kommende leveringer af den store Dreamliner. Dermed vil der være Premium-sæder fra flyets anden dør og helt frem til cockpittet. Til gengæld reduceres kapaciteten på Economy Class til 282 sæder.

Premium-sædet hos Norwegian har i dag en bredde på 19 tommer, og der er 46 tommers afstand mellem sæderne. Når kapaciteten ændres fra 35 til 56 sæder, vil sædeafstanden blive reduceret fra 46 til 43 tommer. Det svarer til 7,6 centimeter mindre plads. I sædet vil der stadig være eget strømudtag samt IFE-underholdningsystem med lyd, video samt en funktion til at bestille mad og drikke samt taxfree-varer om bord.

26 nye fly med flere Premium-sæder
Norwegian råder i dag over otte Boeing 787-8 Dreamlinere samt fire 787-9 Dreamlinere, mens endnu ni fly er på vej ind i  løbet af 2016. Disse fly vil blive indrettet i den hidtidige konfiguration med 35 Premium-sæder. Først fra 2018 vil alle 787-9 Dreamlinere fremadrettet blive indrettet med den nye konfiguration. Der er tale om 19 nye fly, der vil blive leveret fra begyndelsen af 2018 og frem til udgangen af 2020.

“I Norwegian har vi virkelig oplevet run på Premium-produktet på vores langdistanceflyvninger. Derfor introducerer vi i løbet af næste år markant større Premium-kabiner på de nye 787-9 Dreamliner, der leveres fremover. At de rejsende kvitterer med så stor efterspørgsel, bekræfter os i, at vi med Premium-klassen har skræddersyet et produkt, der opleves som den helt rigtige kombination af høj kvalitet og lav pris.” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian til CHECK-IN.dk.

Premium-produktet hos Norwegian benyttes af fritidsrejsende, der gerne vil betale lidt mere for at få en mere komfortabel og behagelige rejseoplevelse, men det er i høj grad også forretningsrejsende, der efterspørger produktet.

“Vi ser, at vores Premium-kabine appellerer til et bredt spektrum af de rejsende, herunder både fritids- og forretningsrejsende. Mange virksomheder ser i disse tider på, hvor de kan spare penge, og ofte er rejsebudgettet et sted, man kigger hen. Det kommer de flyselskaber til gode, der tilbyder ‘value for money’,” lyder det fra informationschefen.

Stor Dreamliner fra tre europæiske lufthavne
I det kommende sommertrafikprogrammer benytter Norwegian den store Boeing 787-9 Dreamliner på ruter fra London-Gatwick, Oslo og København. Fra London er flyet indsat på seks amerikanske ruter, mens flyet fra Københavns Lufthavn har en ugentlig afgang til henholdsvis Boston, Oakland og Los Angeles.

Fra Oslo Lufthavn er der flyvninger med 787-9´eren til fem amerikanske destinationer samt herudover til Bangkok. Endelig vil flyet også blive benyttet på europæiske ruter fra Oslo til Barcelona, Málaga og Nice i store dele af sommertrafikprogrammet.

 

Relaterede artikler:

Norwegian opgraderer Premium-produkt

Economy dyrere end Premium hos Norwegian

Her er Norwegians nye langrutefly

Norwegian klar med stor Dreamliner til maj

Norwegian bliver største europæiske Dreamliner-operatør

x

Læs Også

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.