Boeing 737-800 fra Norwegian.

Norwegian har søgt driftslicens i England

Norwegian har ansøgt de britiske myndigheder om en driftslicens. Det skal gøre det muligt for selskabet at åbne ruter til eksempelvis Indien og andre tredjelande, som ikke er muligt med de norske tilladelser.

De internationale ambitioner for Norwegian er stadig stigende. I dag er det norske lavprisflyselskab den tredjestørste operatør i Londons Gatwick-lufthavn, hvor der flyves til destinationer i Europa og USA.

I løbet af rekordtid er aktiviteterne i London vokset sig store, men trafiktilladelser er en af hindringerne for vækst i et af de største storbymarkeder i verden.

Derfor har Norwegian ifølge Air Transport World netop ansøgt de britiske myndigheder om den driftslicens (Air Operators Certficate, red.) til det britiske marked. Men en sådan licens vil Norwegian kunne flyve til destinationer, der er omfattet af bilaterale aftaler mellem Storbritannien og andre lande.

“Hvis de britiske myndigheder tildeler os en driftslicens vil vi kunne flyve til destinationer som for eksempel Indien, hvilket ikke er muligt med den norske driftslicens. Tredjelande tillader os ikke at etablere flyforbindelser fra London, hvis vi ikke har en driftslicens,“ siger Norwegians informationschef Lasse Sandaker Nielsen til ATW, der tilføjer at det ikke er lettere, så længe Norge ikke er et EU-land.

Overvejer at søge driftslicens i Spanien
I dag råder Norwegian over tre driftslicenser, hvoraf de to er tildelt af de norske myndigheder. Den ene driftslicens tilhører moderselskabet Norwegian Air Shuttle (NAS), mens den anden er hos Norwegian Air Norway (NAN), der omfatter flyvningerne fra de skandinaviske baser.

Endelig har Norwegian også en driftslicens i Irland gennem datterselskabet Norwegian Air International Limited (NAI). Denne licens har selskabet indtil videre haft svært ved at udnytte, da det endnu ikke er lykkedes for NAI at få de amerikanske myndigheders tilladelse til at flyve til USA på den irske driftslicens, Ansøgningen har ligget hos det amerikanske transportministerium siden begyndelsen af december måned 2013 og er blevet en del af en luftfartspolitisk strid mellem EU og USA.

Ifølge Wall Street Journal har Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i sidste uge udtalt, at selskabet også er i færd med at søge driftslicens i Spanien.

“Spanien er klart et interessant marked for os, men vi kan ikke bekræfte, at vi har søgt driftslicens. En spansk driftslicens er givetvis noget, som vi vil kigge på i fremtiden,“ siger Lasse Sandaker Nielsen.

Med en spansk driftstilladelse vil Norwegian kunne få adgang til at flyve til en lang række destinationer i Latin- og Mellemamerika. Norwegian har tidligere antydet, at selskabet vil åbne en langdistancebase i Madrid i 2016, når der kommer nye Dreamliner-fly i flåden.