Norwegian: Ingen planer om at benytte CPH Go

Hos Norwegian er der stadig ingen planer om at gøre brug af lavprisfingeren CPH Go. Det norske lavprisflyselskab lægger i stedet vægt på, at passagererne er tæt på lufthavnens butiksområde.

Da det alterntive lavpisterminal-koncept Terminal A blev præsenteret i sommeren 2008, var der mange der regnede med, at Norwegian ville blive en mulig operatør i den planlagte terminal. “Fra bilen til flyet på 20 minutter“ var den overskrift, der skulle trække rejsende og flyselskaber til terminalprojektet.

Sidenhen overhalede Københavns Lufthavne A/S indenom og etablerede CPH Go-lavprisfingeren, der blev indviet den 31 oktober 2010. Men indtil videre har man måttet spejde langt efter Norwegians rødnæsede fly, idet blot easyJet og sidenhen Transavia er de eneste lavprisflyselskaber, der har taget lavprisprojektet til sig.

Hos Norwegian afviser man, at den manglende interesse for CPH Go skyldes den ringe økonomiske gevinst på 20 kroner per passager ved at flytte fra det nuværende område i A-fingeren.

“Vi er meget tilfredse med vores produkt i Finger A og har ingen intentioner om at flytte. Vores passagerer kan hurtigt og effektivt komme til gate, og man er tæt på butikkerne. Netop dette ser mange passagerer som en vigtig del af den samlede rejseoplevelse,“ Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.

Hybrid-selskab
Når Norwegian lægger vægt på den man kalder den samlede rejseoplevelse, afviger selskabet således fra den traditionelle lavprismodel. Hos det norske lavprisflyselskab forklarer man da også, at man forsøger at positionere sig et sted mellem ultra-lavprisflyselskabet Ryanair og de etablerede netværksselskaber.

Det sker blandt andet ved at tilbyde kunderne adgang til CPH Express, der er to hurtigspor i Københavns Lufthavn. Herudover får passagererne også mulighed for at tilmelde sig til Reward-loyalitetsprogrammet, ligesom gratis wi-fi ombord på de nyere Boeing 737-fly er en del af ydelsespakken.

I Københavns Lufthavns nuværende takstaftale, der trådte i kraft den 31. oktober 2010, betaler flyselskaberne en grundlæggende passagerafgift på 87,18 kroner per passagerer, mens prisen er 67,18 kroner i CPH Go-fingeren. Takstaftalen løber frem til den 31. marts 2015.

Foto: Ernst Tobisch/CPH.