Norwegian Boeing 737-800 (Foto: Norwegian | CC 3.0)

Norwegian-overskud i tredje kvartal

Et driftsoverskud på 1,6 milliarder norske kroner blev resultatet af Norwegians aktiviteter i årets tredje kvartal, og selskabet vil halvere væksten i 2019.

Som ventet kunne Norwegian præsentere et pænt overskud for tredje kvartal, da selskabet torsdag morgen offentliggjorde rapporten for et kvartal, som traditionelt skal være årets stærkeste.

Rapporten viser en omsætningsvækst på 33 procent til næsten 13,4 milliarder norske kroner, men resultatet før skat blev på 1,6 milliarder norske kroner. Men omsætningens således steg med 33 procent, var væksten i overskuddet begrænset til 13 procent, hvilket viser, at Norwegian stadig har nogle udfordringer at slås med med hensyn til at skabe en robust forretningsmodel.

Fokus på enhedsomkostninger
I regnskabet fokuserer Norwegian på, at det er lykkedes selskabet at reducere enhedsomkostninger (eksklusiv brændstof) fra 0,33 til 0,30 norske kroner per produceret sædekilometer.

“Det er glædeligt at fremlægge et godt resultat med reducerede enhedsomkostninger på trods af stærk vækst, ikke mindst internationalt. For fremtiden vil væksten aftage, og vi kommer til at se resultaterne af de store investeringer, vi har foretaget, hvilket vil komme kunder, ansatte og aktionærer til gode. Der er dog ingen tvivl om, at hård konkurrence, høje oliepriser og en stærk dollarkurs vil påvirke hele vores branche i tiden fremover, hvilket gør det endnu vigtigere med yderligere effektivisering af driften og omkostningsreduktioner,” udtaler koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Brændstofprisen æder fremgangen
Norwegian sætter dog ikke så meget fokus på, at enhedsomkostningerne faktisk er steget med et procentpoint til 0,43 norske kroner per produceret sædekilometer, når man medregner brændstof. Netop prisen på brændstof er meget høj i øjeblikket, og den er medvirkende til at svække resultatet hos Norwegian.

Således er brændstofomkostningerne øget med 85 procent fra 1,99 milliarder til næsten 3,7 milliarder norske kroner i forhold til samme kvartal året før. Afdækningen af brændstof er stadig meget svag. Ved udgangen af tredje kvartal havde Norwegian hedget 31 procent af det resterende brændstofforbrug i 2018 til en gennemsnitlig pris på 555 amerikanske dollars per ton, og 22 procent af forbruget i hele 2019 er sikret til en pris på 663 dollars per ton.

Den aktuelle pris på flybrændstof er på 750 dollars per ton, så der ligger angiveligt en større regning og venter på Norwegian.

Halverer væksten i 2019
År til dato har Norwegian realiseret et negativt EBIT-resultat på 250 millioner norske kroner, og med et meget udfordrende fjerde kvartal tilbage af året, vil Norwegian formentlig komme ud med underskud, som det også var tilfældet året før.

Med til historien hører, at selskabet har ekspanderet betydeligt i 2018. Således er der tale om en produktionsvækst på 40 procent for hele året, mens det norske lavprisflyselskab i 2019 forventer en vækst på mellem 15 og 20 procent.

Usikkerheden omkring væksten skyldes, at Norwegian har overvejelser om, hvorvidt selskabet skal justere i kapaciteten i forhold til kommende flyleveringer. Det er planen, at Norwegian vil beskæftige 37 Boeing 787 Dreamlinere ved udgangen af 2019, men selskabet understreger, at udviklingen i den overordnede økonomi og i markedet kan ændre på dette forhold.

 

Relaterede historier:

IAG-effekten er ude af Norwegians aktiekurs

Finanshuse ser likviditetsrisiko hos Norwegian

Ni procent passagervækst for Norwegian i september

Stærke trafiktal fra Norwegian

Norwegian-regnskab: ‘Små glimt af sollys’