Foto: Finavia/PR

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Først havde Norwegian én daglig flyvning. Så øgede de til to. Og nu går Norwegian snart op på at have tre daglige flyvninger mellem Københavns Lufthavn og Finlands hovedstad Helsinki på alle dage undtagen lørdag. Når sommerfartplanerne træder i kraft i slutningen af marts vil Norwegian således begynde at flyve tre gange om dagen på ruten på alle dage undtagen lørdag. Her vil der fortsat kun være en rundtur.

Det følger i kølvandet på en øgning sidste år ved samme tid fra en til to daglige flyvninger alle dage undtagen lørdag.

Skubbes ind
I dag har Norwegian på hverdage en tidlig morgenrotation og en sen aftenrotation, der begge starter og slutter i Helsinki samt en formiddagsrotation og en sen aftenrotation på søndage. Aftenrotationen bliver cirka en time senere. Samtidig skubbes den nye tredje rotation ind om eftermiddagen med afgang fra Helsinki kl. 14.30 og returflyvning fra CPH kl. 15.40.

Med Norwegians 50 procents kapacitetsforøgelse skærpes konkurrencen på den nordiske hovedstadsrute, som SAS og Finnair også betjener. SAS flyver op til fem gange dagligt på ruten, mens Finnair også har fem daglige afgange, men øger i sommersæsonen til seks daglige afgange på alle dage undtagen mandag i sommerhøjsæsonen, hvor selskabet har syv flyvninger. Det er blandt andet et øget antal asiater fra Finnairs mange ruter fra Asien til Helsinki, som er ombord på sommerflyene.

Bestilt 100 eksemplarer
Norwegian har siden starten af januar brugt sine spritnye Boeing 737 MAX-8 fly på ruten, som Norwegian har flere eksemplarer af på sin base i Helsinki’s Vantaa-lufthavn. Det bliver også MAX-8 fly, der skal betjene den nye ekstra daglige returflyvning.

Boeing 737 MAX-8 har i Norwegians konfiguration plads til 189 passagerer – sådan som det også er tilfældet med selskabets flåde af Boeing 737-800 fly. Norwegian har bestilt ikke mindre end 100 eksemplarer af Boeing 737 MAX og har indtil videre fået leveret de første knap 10 fly. De bruges hovedsageligt på selskabets nye atlant-ruter mellem byer på de britiske øer og mindre sekundære lufthavne på USA’s østkyst mellem Boston og New York. Men de mange MAX-fly, som Norwegian får ind i flåde i de kommende år, kan også meget vel komme de rejsende fra CPH endnu mere til gode.

Nyeste skud på stammen MAX-serien skal afløse Boeing 737Next Generation-serien, der består af Boeing 737-600, -700, -900 og den populære -800, som blandt andre Ryanair, Norwegian, Primera Air, KLM, Southwest Airlines og rigtig mange andre flyselskaber opererer. Foruden versionerne MAX-8 og MAX-9, så består Boeing 737MAX-serien også af MAX-7, der er den mindste version, samt den største model og nyeste skud på stammen, MAX-10.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian indsætter 737 MAX på København-ruter

Første Boeing MAX 8-fly i København

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Flest kinesiske turister til København med Finnair

x

Læs Også

Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning

På trods af en storstilet reklamekampagne til 10 millioner kroner strømmer passagererne i stor stil væk fra indenrigsflyene.

Udfordringer med Norwegian i easyJet-platform

It-problemer spænder på femte måned ben for Norwegian og easyJets feeder-samarbejde.

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.

Millliardunderskud hos Norwegian

Mens mange flyselskaber rapporterer om rekordoverskud i 2017, må Norwegian præsentere et driftsunderskud på to milliarder norske kroner.

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.