(Foto: Morten Lund Madsen)

Norwegian tjener stadigt mindre per sæde

Norwegian forsøger at komme ind på nye markeder ved hjælp af lave priser. I september faldt indtjeningen per udbudt sædekilometer derfor med 15 procent.

Norwegian har gennem længere tid ikke lagt skjul på, at de helt bevidst forsøger at trænge ind på nye markeder ved at tilbyde uhyre lave billetpriser. Det er den måde et selskab, der er meget lidt kendt på et marked, kan øge kendskabet. Ved at sørge for at man kommer op i toppen, når kunderne på de nye markeder søger efter billige flybilletter.

Norwegian har etableret to nye baser i Spanien og oprettet flere nye ruter mellem Spanien og Tyskland, Spanien og Polen samt Spanien og Storbritannien. Derudover har selskabet etableret to baser i USA og lanceret nye langdistanceruter.

”Når man går ind i nye markeder, hvor brandet er mindre kendt, er gode lanceringstilbud vigtigt for at øge kendskabet,” skriver selskabet i en pressemeddelelse om sine trafiktal for september.

Fået mindre for dem
Strategien kan dog aflæses måned efter måned i selskabets trafiktal. Det betyder nemlig at indtjeningen per udbudt sædekilometer (RASK) og indtjeningen per solgt sædekilometer (yield) falder kraftigt.

Sammenlignet med september sidste år har Norwegian i år udbudt over 1,1 mio. sædekilometer mere end sidste år og solgt knap 1 mio. sædekilometer mere. Men samtidig er indtjeningen målt i forhold til antal udbudte sæder faldet med 12 procent til 0,35 norske kroner. Og indtjeningen per solgt sædekilometer faldt med hele 15 procent til 0,43 norske kroner.

Norwegian har altså udbudt og solgt langt flere sædekilometer end sidste år, men fået mindre for dem.

Stærkere fodfæste
I september fløj 2.229.829 passagerer med Norwegian, en stigning på 16 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Den totale trafikvækst (RPK) steg med 43 procent, mens kapaciteten (ASK) steg med 37 procent denne måned. Belægningen var 81,4 procent. Det er en fremgang på 3,1 procentpoint i forhold til samme måned sidste år.

”Vi er meget tilfredse med, at flere kunder vælger at flyve med Norwegian, og at passagervæksten fortsætter selv med stor kapacitetsvækst. At et stigende antal kunder uden for Skandinavien valgte Norwegian i september, illustrerer, at vi får et stadig stærkere fodfæste internationalt, og at god kvalitet til en lav pris bliver godt modtaget,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos.